حکم شرعی لیفت مژه از نظر مراجع تقلید مختلف چیست؟

در این مطلب به بیان حکم شرعی لیفت مژه خواهیم پرداخت، زیرا چنانچه به هنگام وضو یا غسل مانعی برای رسیدن آب به پوست وجود داشته باشد، در صورت عدم برطرف کردن آن مانع، غسل و وضو گرفته شده باطل خواهد بود.

بر طبق نظر اکثر فقها هر چیزی که در غسل یا وضو، مانعی برای نفوذ آب به بدن باشد، باید برطرف شود و چنانچه برداشتن مانع با مشقت همراه باشد، شخص باید در این حالت همانند غسل و وضو جبیره عمل نماید. برای آشنایی با نظر مرجع تقلید خود در رابطه با احکام شرعی لیفت مژه خواهشمندیم در ادامه این بخش همراه ما باشید.

انجام لمینت یا لیفت مژه همچون کاشت ناخن و کاشت مژه در اسلام بدون اشکال است به شرط آنکه به هنگام وضو گرفتن و یا غسل کردن، مانع رسیدن آب به پوست بدن رفع گردد و مطابق احکام آن عمل شود.

حکم لیفت مژه از منظر مقام معظم رهبری

حکم شرعی لیفت مژه چیست؟

از جمله متدهای مدرن زیبایی، لمینت یا لیفت مژه است که اغلب خانم ها تمایل زیادی به استفاده از این متد را دارند، اما لازم به ذکر است که در این روش با حجیم کردن و فرم دادن مژه به کمک ماده ای به نام کراتین و چسب، روی سطح مژه و بخشی از پشت پلک و یا زیر چشم پوشانده می شود و به این ترتیب مانع از نفوذ آب به سطح پوست می گردد. بنابراین اشخاصی که علاقمند به انجام لمینت و لفیت مژه هستند، برای انجام واجباتی همچون غسل و وضو باید بر اساس فتوا و یا حکم شرعی مراجع عظام تقلید عمل کنند.

آیت‌ الله سید علی خامنه ای

حکم شرعی لیفت مژه در استفتائات وی بدین صورت بیان شده است که:

در صورتی که درآوردنش موقع وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و سختی نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و در صورتی که درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با سختی باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره اى مى شود، اگر در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد بعد اقدام به ایجاد مانع نماید، و اگر نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع  مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.

حکم شرعی لیفت مژه چیست؟

آیت‌ الله ناصر مکارم شیرازی

نظر آیه الله مکارم شیرازی در رابطه با حکم شرعی اکستنشن مژه به این شرح می باشد که:

در صورتی که در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به میزان یک عدس باشد جایز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمی شود اگر بیش تر از اندازه یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و جایز نیست.

آیت‌ الله العظمی آقای سید علی حسینی سیستانی

در صورتی که مانع رسیدن آب به مژه ها هر چند به نحو جزیی شود مجاز نیست.

آیا انجام لیفت مژه جایز است؟

آیت‌ الله العظمی آقای عبدالله جوادی آملی

اگر این مواد طوری با پوست درگیر شود که سبب ایجاد یک لایه روی پوست شود یا این که این مواد چرب باشد، برای وضو و غسل اشکال دارد، ولی زمانیکه با موادی مانند مواد کراتینه یا رنگ این عمل صورت گیرد اشکالی ندارد، برای این که که این مواد صد در صد حالت روغنی ندارند.

آیت‌الله العظمی آقای لطف الله صافی گلپایگانی

نظر آیه الله گلپایگانی در نیز در رابطه با لیفت مژه بدین گونه می باشد:

اگر مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو هم بنماید.

نظر مراجع تقلید درباره لیفت مژه

آیت‌الله العظمی آقای حسین نوری همدانی

اگر مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید پاکسازی شود.

آیت‌ الله العظمی آقای حسین وحید خراسانی

در صورتی که چیزی روی خود مژه نباشد و این تغییر حالات و تغییر رنگ مژه به وسیله موادی باشد که این مواد مانع رسیدن آب بخود مژه می شود برای وضو و غسل اشکال دارد.

آیت‌الله العظمی آقای مهدی هادوی تهرانی

در صورتی که چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست، در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و در صورتی که قابلیت از بین بردن آن وجود ندارد و یا موجب مشقت و سختی می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند.

حکم لیفت مژه از دیدگاه فقها

همانطور که در این مقاله، حکم شرعی لیفت مژه را مورد مطالعه قرار دادید، با کلیک بر روی دانستنی های مذهبی می توانید با احکام دیگر متدهای آرایشی و زیبایی از منظر اسلام آشنا شوید.

منبع : آرگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 7 =