فواید شگفت‌انگیز پروتئین سویا

فواید شگفت‌انگیز پروتئین سویا

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ارگانیک فکتس، پروتئین سویا یکی از رایج‌ترین ترکیباتی است که در محصولات مختلف غذایی یافت می‌شود و بحث‌های زیادی پیرامون فواید و مضرات مصرف آن وجود دارد.

پروتئین سویا چیست؟

پروتئین سویا یک ایزوله پروتئینی است که از دانه‌های سویا گرفته می‌شود که برای تهیه آن چربی و پوست سویا تهیه را می‌گیرند. پروتئین سویا برای تغذیه گیاهخواران و کسانی که می‌خواهند از محصولات لبنی پرهیز کنند، منبع غذایی خوبی محسوب می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در مجله Perinatal Education منتشر شد، تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۲۰۰۰ فرآورده غذایی حاوی پروتئین سویا، از جمله شیر سویا، خمیر سویا، تمپه، پنیر سویا، جایگزین‌های مختلف گوشت و غلات مختلف وجوددارد.

هر ۱۰۰ گرم پروتئین سویا حاوی ۳/۸۸ گرم پروتئین است. همچنین این ماده از نظر بسیاری از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم و روی بسیار غنی است. پروتئین سویا منبع خوبی از ویتامین‌های مختلف از جمله فولات، ویتامین ۶ B، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین محسوب می‌شود. این پروتئین می‌تواند آب و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین سویا برای سلامت قلب، چاقی، بارداری، سرطان و موارد دیگر مفید است. در زیر به مزایای پروتئین سویا اشاره شده است:

مفید برای زنان باردار

طبق مطالعه‌ای که در مجله Perinatal Education منتشر شده، پروتئین سویا منبع خوبی از ویتامین D است. این مطالعه همچنین می‌گوید شیر و شیر سویای غنی شده تنها منابع غذایی قابل اعتماد این ویتامین هستند، زیرا سایر محصولات لبنی حاوی مقدار کمی ویتامین D هستند؛ بنابراین، برای زنانی که به آفتاب حساس هستند یا به اندازه دلخواه آفتاب نمی‌گیرند، شیرسویا به عنوان یک مکمل غذایی عالی عمل می‌کند.

ضد سرطان

مطالعه منتشر شده در مجله Carcinogenesis نشان می‌دهد که پروتئین سویا از رشد غده‌های نابجا که عامل سرطان روده بزرگ هستند، جلوگیری می‌کند. در این مطالعه، موش‌های باردار و شیرده تحت رژیم غذایی پروتئین سویا قرار گرفتند و نتایج نشان داد که اثر ضد سرطان طولانی مدت در بدن آن‌ها وجود دارد.

ارتقای سلامت قلب

انجمن قلب آمریکا آزمایشی را در سال ۲۰۰۸ انجام داد و مشاهده کرد که پروتئین سویا به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می‌کند، اما هیچ تاثیری بر کلسترول HDL (خوب)، لیپوپروتئین یا فشار خون ندارد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد جمعیت آسیایی که سویا را به عنوان ماده اصلی غذایی مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به یک رژیم غذایی غربی متکی هستند، خطر بیماری‌های قلبی کمتری دارند.

کاهش خطر چاقی و دیابت

طبق مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا، پروتئین سویا به کنترل هایپرگلیسمی، چربی خون، هیپرانسولینمی و وزن بدن کمک می‌کند. این فواید بی نظیر پروتئین سویا به دیابتی‌ها و افراد غیر دیابتی در تنظیم و کنترل قند خون و چاقی کمک می‌کند.

بهبود سلامت در دوران یائسگی

طبق مطالعه منتشر شده در مجله غدد درون ریز بالینی و متابولیسم، پروتئین سویا با پیشگیری از تراکم مواد معدنی استخوان در زنان یائسه مرتبط است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که پروتئین سویا، سرعت پوکی استخوان را در این گروه از زنان کاهش می‌دهد.

تقویت عضله

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، سویا یک پروتئین کامل است؛ یعنی حاوی تمام آمینو‌هایی است که بدن شما احتیاج دارد و نمی‌تواند به تنهایی آن‌ها را تولید کند. مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین‌های سویا وقتی با سایر منابع پروتئین ترکیب شوند، بهترین عملکرد را دارند. همچنین پروتئین سویا در صورت ترکیب با لبنیات حتی ممکن است نتایج بهتری نیز بدهد، در نتیجه به بهبود سلامت عضلات کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =