قیمت تیگو ۷ به نیم میلیارد تومان نزدیک شد: چرا هیچ نظارتی بر مدیران خودرو نیست؟


در آشفته بازار خودروهای داخلی، برخی از معدود شرکت‌های باقی مانده به جای کمک برای تعدیل این بازار با ارایه خودروهای مقرون به صرفه، با قیمت گذاری نجومی بر روی محصولات‌شان، در حال ماهیگیری هستند!

صدر نشین گرانی در این بازار را بایستی مدیران خودرو با محصولات چری و ام‌وی‌ام دانست که به‌صورت دوره‌ای، قیمت خودروهایش را افزایش می‌دهد و کاری ندارد که بهای ارز به چه سمت و سویی حرکت می‌کند، این شرکت فقط می‌خواهد محصولاتش را گران‌تر کند و در یک سیاست کاملا مشخص، قیمت خودروهایش را نسبت به مارکت ۱۰ تا ۲۰ درصدی گران‌تر گذاشته و صبر می‌کند به‌خاطر آشفته بازار داخلی، قیمت‌ها کم کم به آن نزدیک‌تر شود و سپس باز هم یک جهش دیگر بر روی بهای اتومبیل‌هایش اعمال کرده و این داستان ادامه می‌یابد!

در تازه‌ترین اعلامیه این شرکت، قیمت چری تیگو ۷ نسخه IE این شرکت با افزایشی در حدود ۱۴ میلیون تومان به عدد باورنکردنی ۴۷۳ میلیون تومانی رسیده است، بهایی که شاید در همین دو سه سال پیش برای لکسوس بایستی پرداخت می‌کردید و با ادامه روند فعلی، به‌زودی قیمت نیم میلیارد تومانی برای این خودروی چینی هم دور از دسترس نخواهد بود.

نکته قابل توجه در این بین، اختلاف فاحش این اتومبیل با قیمت آن در بازار چین است، محصولی که قاعدتا طرفدار چندانی هم در سطح جهانی ندارد و نسخه با ظاهر کاملا جدید و امکانات به‌روزتر آن در بازار ارایه می‌گردد. اما همین اتومبیل در بازار چین و سایت‌های فروش خودرو، با بهایی بین ۸۶ تا ۹۸ هزار یوآن معامله می‌شود که با ارز گران شده داخلی، قیمت آن بین ۱۷۰ تا نهایت ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد (یوآن ۲هزار تومانی)، حال با چه حساب و کتابی مدیران خودرو قیمت تیگو ۷ را با چنین اختلاف فاحشی به مصرف کننده ایرانی عرضه کرده و دایما هم بهای آن را افزایش می‌دهد؟ چرا وزارت خانه و نهادهای ناظر به این موضوع ورود نمی‌کنند و حداقل توضیح منطقی بابت اختلاف قیمت ۱۵۰درصدی آن طلب نمی‌کنند؟ جالب اینجاست چنین وضعیتی برای سایر محصولات آن نیز وجود دارد، مثلا تیگو ۵ نسخه جدید با ظاهر و امکانات به‌روز، در حدود ۱۴۰ میلیون تومان در چین قیمت دارد اما نسخه قدیمی این خودرو توسط مدیران خودرو ۳۵۸ میلیون تومان عرضه می‌شود!

شاید با خودتان بگویید خب وضعیت تمام خودروها نیز به همین شکل و حتی بدتر است! وقتی قیمت اپتیما و توسان و کولئوس هم چنین اختلاف‌هایی دارد و حتی لندکروز قدیمی با چندین برابر قیمت واقعی‌اش فروخته می‌شود، پس اختلاف بهای خودروی چینی هم چندان عجیب نیست! اما بایستی به این نکته توجه کرد که محصولات چری، داعیه تولید در داخل دارند و مانند خودروهای قبلی، واردات‌شان ممنوع نشده و دلالان خرید و فروش آن‌ها را کامل در دست نگرفته‌اند!

قاعدتا در صورت ورود نهادهای مرتبط و حداقل یک حساب دو دو تای ساده، می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرده و حداقل جلوی گران فروشی بیش از حد و افزایش دایمی قیمت‌ها را گرفت. خریداران هم بایستی توجه داشته باشند در صورتی‌که گره مشکلات بازار که اتفاقا راه‌حل‌های ساده‌ای دارد، باز شود، قیمت محصولات این چنینی یک سقوط آزاد را تجربه کرده و همین خرید و فروش اندک در بازار راکد، رسما از بین خواهد رفت! پس حداقل اگر نمی‌توانیم جلوی ماهیگیری برخی شرکت‌ها را بگیریم، نقش طعمه لذیذ را برای آن‌ها و البته دلالان بازی نکنیم!

نوشته قیمت تیگو ۷ به نیم میلیارد تومان نزدیک شد: چرا هیچ نظارتی بر مدیران خودرو نیست؟ اولین بار در چرخان پدیدار شد.


منبع ⇑

No votes yet.
Please wait...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *