نحوه هواگیری رادیاتور ۲۰۶ و فوت و فن هایی که باید بدانید

هواگیری رادیاتور ۲۰۶ سبب آسانتر کردن عملیات خنک کنندگی موتور خودرو خواهد شد. قبل از شروع فرایند هواگیری رادیاتور ۲۰۶ ابتدا از اینکه آیا به هواگیری نیاز دارد، مطمئن شوید. این مقاله به نحوه هواگیری رادیاتور خودرو ۲۰۶ می پردازد.

اگر صاحب خودرو پژو ۲۰۶ هستید، باید بدانید که رادیاتور خودرو و مایعات درون ان در سلامت و عملکرد درست موتور اتومبیل نقش مهمی دارند. آیا با نحوه هواگیری رادیاتور خودرو خود آشنایی دارید؟ در این مطلب از آرگا شما با نحوه هواگیری رادیاتور و فوت و فن هایی که باید بدانید، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه هواگیری رادیاتور ۲۰۶

رادیاتور پژو 206

  با توجه به این که موتور و اکثر قطعات استفاده شده در خودروی پژو ۲۰۶ شبیه دیگر محصولات ایران خودرو می باشد، نحوه هواگیری رادیاتور آن نیز تاحدودی مشابه دیگر خودروهای تولیدی ایران خودرو است. خودروی پژو ۲۰۶ و یا هر خودرویی شبیه آن، که از انوع پیچ یا خروجی هوا در سیستم خنک کننده خود بهره می گیرند، در صورتی که به هر علتی آب یا مایع خنک کننده درون آن ها تخلیه شود برای جایگزینی دوباره آن، به هواگیری مجدد نیاز است.

باید توجه داشت که همیشه هواگیری به معنای باز کردن پیچ خروجی هوا نبوده، زیرا در بعضی خودروها پیچ هواگیری مشاهده نمی شود. در خودروهایی که پیچ هواگیری ندارند، باید پس از افزودن آب به رادیاتور یا مخزن تحت فشار مدتی صبر کرد تا آب به تمام مجاری موتور جریان یابد. هنگامی که موتور روشن شد نیز چند لحظه ای صبر کنید، سپس سطح آب را دوباره مورد بررسی قرار دهید و در نهایت اگر شرایط دریچه رادیاتور یا مخزن مطلوب بود آن را ببندید. ولی در خودروهای دارای پیچ هواگیری، روشن شدن موتور و سپری شدن زمان نیز سبب جریان آب در مجاری موتور و خروج اتوماتیک هوا از آن نخواهد شد. بنابراین در چنین خودروهایی نیاز است تا عمل هواگیری به صورت درست و بدون ایرادی صورت پذیرد.

رفع نواقص رادیاتور خودرو

 علت هواگیری رادیاتور چیست؟

هواگیری رادیاتور سبب آسانتر کردن عملیات خنک کنندگی موتور خودرو خواهد شد. در بسیاری از خودروهای امروزی عملیات انتقال گرما و حرارت در سیستم خنک کننده از طریق آب یا سایر مایعات مشابه با آن صورت می گیرد. به این نحو که حرارت ایجاد شده از فعالیت موتور از طریق منیع موجود در سیستم خنک کننده خودرو به رادیاتور انتقال می یابد. رادیاتور نیز در برخورد با هوا زمینه را برای کاهش حرارت مایع بکار رفته در سیستم خنک کننده (غالبا آب و ضد یخ) فراهم می نماید.

عامل اصلی بکار بردن مایعات(آب و ضدیخ) در سیستم خنک کننده خودروهای امروزی ویژگی رسانایی حرارت و سرعت مطلوب انتقال حرارت توسط آن ها می باشد. حرارت بالای موتور خودرو بیشتر به محفظه ی احتراق آن مربوط بوده که نسبتا در بالاترین سطح آب قرار دارد. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا این محفظه باید تنها از آب یا مایعات شبیه آن پر گردد و کاملا هواگیری شود؟

عملکرد ناقص رادیاتور خودرو

با توجه به این که هوا مانند آب رسانای خوبی برای منتقل کردن حرارت نبوده، حضور آن داخل محفظه موتور سبب بالا رفتن سریع دمای قسمت سرسیلندر خواهد شد. به این دلیل حضور هوا در سیستم خنک کننده ی اتومبیل در بیش از حد داغ شدن آن تاثیرگذار است. به بیان دیگر هوا به خاطر سبک بودنش نسبت به آب در بالاترین بخش موتور و در مجاورت محفظه احتراق آن قرار گرفته و به این ترتیب با چرخش آب درون موتور و تماس آن با بخشهای بسیار داغ پشت محفظه احتراق، سبب تولید بخار و هوای بیشتری شده که این امر نیز حرارت موجود درون موتور را چند برابر می کند. در ادامه این موضوع مشکلاتی مانند داغی بیش از حد موتور و سوختن واشر سر سیلندر را در پی خواهد داشت. بنابراین می توان نتیجه گرفت هواگیری ۲۰۶ و دیگر خودروهای مشابه بسیار مهم است.

رعایت چند نکته

در هواگیری اصولی رادیاتور باید به نکات مهمی توجه نمود. اول این که برای این کار از آب مقطر استفاده نشود. دلیل این امر خلوص بیش از حد آب مقطر بوده که زمینه را برای واکنش با محیط اطراف فراهم می کند. از سوی دیگر نباید از آب لوله کشی هم برای عمل هواگیری بهره برد زیرا این آب به دلیل حضور املاح و ناخالصی های فراوان درون آن، سبب خوردگی دیواره سیلندر و مجرای جریان آب در طولانی مدت خواهد شد. بنابراین برای هواگیری رادیاتور ۲۰۶ می توان از آب جوشیده که املاح آن صاف شده است یا آب مخصوص رادیاتور بهره برد. لازم به ذکر است آب مخصوص رادیاتور دارای ضد یخ نمی باشد و باید ضد یخ را به نحوی جداگانه در این فرایند به کار بست.

نحوه هواگیری رادیاتور اتومبیل

نکته دیگر در فرایند هواگیری رادیاتور این است که این عمل را زمانی که خودرو خاموش است انجام دهید. یعنی وقتی که موتور کاملا سرد شده باشد. به طور کلی زمانی که موتور داغ است از باز کردن دریچه مخصوص ورود آب (قمقمه) اجتناب نمایید. به این خاطر که احتمال دارد آب گرم موجود در آن با شدت به بیرون پخش شود. همچنین دریچه آب یا دریچه قمقمه را بررسی کنید که سالم باشد زیرا این دریچه دارای قابلیت فشارشکنی بوده که در صورت افزایش فشار موجود در مجاری آب، این آب به بیرون فوران خواهد کرد. بنابراین با این کار از ایجاد آسیب جلوگیری خواهید کرد.

یکی از نکات مهم دیگر در هواگیری رادیاتور این است که چنانچه دمای خودرو بالا باشد حتی اگر موتور خاموش باشد، فن مخصوص اتومبیل روشن خواهد شد.  بنابراین برای پایین امدن دمای موتور نیاز نیست ان را روشن نگه دارید تا فن خودرو به کار بیافتد. دیگر این که زمان افزایش دمای آب موجود در مجاری موتور و روشن شدن چراغ توقف، بدون هیچ تردید و مکثی خودرو را متوقف نموده و روی رادیاتور آب بریزید تا شدت گرما را کاهش دهید. در انجام این عمل دقت کنید که روی موتور آبی ریخته نشود زیرا ممکن است به دلیل تغییر ناگهانی دما سیلندر خودرو ترک خورده و آسیب یابد.

ضرورت هواگیری

قبل از شروع فرایند هواگیری رادیاتور ۲۰۶ ابتدا از اینکه آیا به هواگیری، نیاز دارد، مطمئن شوید. برای فهمیدن این موضوع علائمی وجود دارد. یکی از این علائم چنین می باشد که اگر بعد از روشن کردن موتور خودرو ۲۰۶ صدایی شبیه شرشر آب شنیدید و این صدا با گاز دادن بیشتر شد نشان می دهد که رادیاتور نیاز به هواگیری دارد.

آموزش هواگیری رادیاتور 206

آب بندی نشدن اجزای خودرو یا نشتی یکی از لوله ها و اتصالات سبب ورود هوا به سیستم رادیاتور خودرو خواهد شد. برای اینکه این ایراد را تشخیص دهید به خیس بودن محلی که احتمال نشتی در آن وجود دارد دقت کنید. در صورت خیس بودن قسمت مورد نظر بدانید که علت ورود هوا به سیستم گردش آب خودرو وجود نشتی در اتصالات رادیاتور است.

از علائم دیگر که ضرورت هواگیری رادیاتور را باعث می شود خرابی واشر بخاری خودرو است. چنانچه کفی زیر پای راننده مرطوب بود شود یا بوی نمی از آن استشمام شود به این معنی است که واشر بخاری ۲۰۶ خراب شده است که باید نسبت به تعویض آن اقدام شود. همچنین اگر واشر سر سیلندر خودرو معیوب شود موجب شده هوای کمپرس موتور به داخل محفظه راه یافته و ضرورت هواگیری رادیاتور را سبب شود. برای تشخیص این ایراد دریچه آب خودرو یا قمقمه را باز کنید. اگر همزمان با روشن شدن موتور درون محفظه حباب ایجاد شد به این معنی است که واشر سر سیلندر دچار مشکل شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده علائمی چون وجود ایراد در دریچه قمقمه یا ترک خوردگی آن، خرابی پمپ آب یا واتر پمپ و دلایل مختلف دیگری نیز می توانند ضرورت هواگیری رادیاتور این خودرو را سبب شوند.

هواگیری رادیاتور 206

آشنایی با نحوه هواگیری رادیاتور

طریقه هواگیری رادیاتور خودرو ۲۰۶ به این صورت می باشد که ابتدا دریچه محفظه آب را باز نموده و سپس پیچ پلاستیکی و پیچ هواگیری بخاری را باز کنید. در ادامه درون قمقمه با آب یا مایع مخصوص رادیاتور پرکنید به نحوی که جریان آب خارج شده از لوله پیچ هواگیری بخاری ثایت و یکنواخت گردد. توجه کنید که این آب فاقد هر نوع حباب یا جریان یکنواختی باشد. چنانچه شرایط مطلوب بود نسبت به بستن پیچ پلاستیکی هواگیری بخاری به صورت دقیق اقدام نمایید.

صبر کنید اینجا پایان کار نیست. بعد از طی این مراحل باید قمقمه را به اندازه ماکسیمم ان از آب یا مایع مخصوص رادیاتور پر کنید و دریچه را ببندید. بعد موتور خودرو را روشن نموده و در وضعیت ثابت نگه دارید تا دمای مایع یا آب درون قمقمه به ۲۸ درجه سانتی گراد رسیده و ترموستات باز شود. در این وضعیت آب به صورت یکنواخت داخل  مجاری سیستم خنک کننده خودرو جریان می یابد. جهت افزایش سرعت جریان آب بهتر است چند بار پدال گاز را با دور موتور بالا(مثلا ۶۰۰۰دور در دقیقه) فشار دهید. این عمل به پویاتر شدن پمپ کمک کرده و گردش آب را در مجاری رادیاتور افزایش خواهد داد.

طریقه هواگیری رادیاتور 206

بعد از انجام این مراحل ذکر شده و روشن یا خاموش شدن فن خودرو با دور کند، پیچ هواگیری بخاری را کمی باز کنید. توجه کنید که برای این کار، به باز کردن دریچه محفظه آب یا قمقمه نیازی نیست. همچنین دقت نمایید که در این مرحله آب جریان یافته درون رادیاتور بسیار داغ است. پس بدون داشتن دستکش یا پوشش محافظی نباید به باز کردن این پیچ اقدام کرد. بعد از طی این مرحله چنانچه هوایی در رادیاتور خودرو وجود داشته باشد با فشار از آن بیرون می آید که تا هنگام ثابت شدن جریان خروج و پخش آب ادامه دارد. بعد از آن می توانید پیچ هواگیری را ببندید و اگر دریچه دیگری نیز باز مانده نسبت به بستن ان اقدام نمایید. در پایان خودرو را خاموش کنید تا موتور ان سرد شود. سپس آب درون قمقمه را بررسی کنید که هوایی مشاهده نشود اگرنه باید این مراحل را تکرار نمایید. غالبا در صورت نبود هیچ مشکل یا نشتی در رادیاتور خودرو بیش از یک یا دوبار به انجام این کار، نیازی نخواهد بود. در پایان می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل با تفاوت تیپ های ۲۰۶ آشنا شوید.

منبع : آرگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + ده =