همه‌ی آنچه از Halo Infinite می‌دانیم


جدیدترین ماجرای مسترچیف و ششمین نسخه‌ی اصلی از سری بازی هیلو با نام Halo Infinite در E3‌ سال ۲۰۱۸ معرفی شد؛ اثری که قرار است به گفته‌ی سازندگانش به ریشه‌های این سری پرآوازه و محبوب بازگردد. با وجود اینکه شماره‌ی ۶ در نام بازی دیده نمی‌شود، اما هیلو اینفینیت دقیقا همان حکم را ایفا می‌کند و ماجرایش پس از بازی هیلو ۵ رخ می‌دهد. تاکنون چندین نمایش سینمایی و یک نمایش گیمپلی جنجال‌برانگیز از بازی مشاهده کرده‌ایم و با توجه به اطلاعات منتشرشده، بعضی از جزئیات آن را می‌دانیم.

«هیلو اینفینیت» از آن دسته بازی‌هایی است که پروسه‌ی ساخت آن با حواشی زیادی روبه‌رو شد و خود بازی هم جنجال‌های زیادی را به وجود آورد. اگر مشکلات باز، به‌ویژه مشکلات گرافیکی، و حاشیه‌های دور آن نبود، به احتمال زیاد بازی را تاکنون تجربه کرده بودیم؛ زیرا در ابتدا برنامه‌ی مایکروسافت این بود که هیلو اینفینیت هم‌زمان با عرضه‌ی کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و سری اس منتشر شود. با این‌ حال، اکنون با توجه به اعلام رسمی استودیو ۳۴۳ Industries بازی هیلو قرار است یک سال پس از تاریخ اولیه، در پاییز سال ۲۰۲۱ منتشر شود.

اولین نمایش بازی هیلو اینفینیت که در جریان نمایشگاه E3 به نمایش درآمد، تریلر سینمایی بازی را به مخاطبان نشان داد. اگرچه در آن تریلر خبری از گیمپلی بازی نبود، اما مشاهده‌ی جهان عظیم هیلو و به‌ویژه قهرمان دوست‌داشتنی‌اش یعنی مسترچیف، کافی بود تا طرفداران ذوق‌زده شوند و در انتظار بازی لحظه‌شماری کنند. همچنین پس از آن نمایش بود که طرفداران متوجه شدند این اثر با Slipspace، موتور بازی‌سازی جدید استودیو ۳۴۳، که وقت نسبتا زیادی را هم از این استودیو گرفته، ساخته شده است. تریلر بعدی که در سال بعد نشان داده شد، تمرکز بیش‌تری روی مستر چیف و ماجرای آینده‌اش داشت و ارجاعات داستانی و مهمی را می‌توانستیم  از آن به دست آوریم.

هرچند ممکن است که بعضی از تصمیم‌ها پس از تأخیر عرضه‌ی بازی تغییر کرده باشد اما این احتمال وجود دارد که هیلو اینفینیت پایان‌دهنده‌ی شیوه‌ی سنتی و شماره‌دار عرضه‌ی سری بازی هیلو باشد. این قضیه که در گذشته گفته شده، اهمیت بازی هیلو اینفینیت را پررنگ‌تر می‌کند. کریس لی، کارگردان بازی، که البته در حال حاضر دیگر روی هیلو اینفینیت کار نمی‌کند، مدتی پیش اعلام کرده بود که اینفینیت می‌تواند در دهه‌ی آینده، حکم پلتفرمی را برای بازی هیلو ایفا کند و در طی این سال‌ها بزرگتر شود این تقریبا روندی است که بیشتر بازی‌های سرویس محور یا حتی بعضی از آثار MMO آن را دنبال می‌کنند. با این حال، باید صبر کنیم تا ببینیم دقیقا منظور استودیو چه بوده و قرار است تا چه حدی این مسیر دنبال شود. حتی شاید در حال حاضر این تصمیم تغییر کرده باشد.

بازی هیلو اینفینیت

بازگشت قهرمان دوست‌داشتنی – داستان

اگرچه هنوز بسیاری از جزئیات داستانی هیلو اینفینیت را نمی‌دانیم، اما مایکروسافت تأیید کرده که داستان این قسمت قرار است بیش از نسخه‌ی پنجم این سری روی شخصیت مستر چیف تمرکز داشته باشد. تمرکز بیشتر روی مستر چیف حرکت هوشمندانه‌ای است که در این نسخه توسط سازندگان انجام شده است. به هر حال؛ مسترچیف شخصیتی است که علاوه بر محبوبیتش نزد مخاطبان، تأثیر بسزایی در داستان دارد و تکیه بر آن می‌تواند وزن داستانی بازی و توانایی‌اش در برقراری ارتباط با مخاطب را بیفزاید. این نشان می‌دهد که استودیو سازنده‌ی بازی قصد دارد تعهد بالاتری را نسبت به داستان بازی نشان دهد. مسأله‌ای که در نسخه‌ی قبل انتقاداتی به آن وارد شده بود و اکنون به نظر می‌رسد بسیار جدی‌ روی برطرف کردن آن کار شده است. مایکروسافت متوجه شده است که داستان هیلو ۵ بسیاری از طرفداران را ناامید کرده و به همین خاطر قصد دارد در این نسخه‌ی جدید داستان را بهبود و گسترش دهد. حتی برای اطمینان، چندین بار تأکید شده که مخاطبان این بازی را همان هیلو ۶ در نظر بگیرند و نباید تصور کنند که با نسخه‌ای فرعی مواجه هستند یا داستان قرار است فقط بخش ناگفته‌ای را روایت کند؛ بلکه این بازی ادامه‌ی مستقیم و کاملی بر داستان اصلی سری خواهد بود. حتی بانی راس، رئیس استودیو ۳۴۳، در گذشته اعلام کرده بود که بازی هیلو اینفینیت همانند یک ریبوت معنوی برای این سری خواهد بود و چیزهای تازه‌ای را به این مجموعه اضافه خواهد کرد.

فراتر از این‌ها، از گذشته می‌دانیم که وقایع این نسخه در حلقه‌ی Zeta (زتا) رخ می‌دهد که مکان مهمی در جهان و داستان سری بازی هیلو است. هیلو زتا که با نام Installation 07 هم شناخته‌ می‌شود، عملکرد متفاوتی با دیگر حلقه‌ها دارد و به همین خاطر شاید بتوانیم انتظار داشته باشیم که ساختار جدیدی را مشاهده کنیم و همچنین در کنار کاوش در این جهان، جزییات بیشتری را از پس‌زمینه‌ی داستان Forerunner ها و نژاد پیش از آن‌ها یعنی Precursor ها به دست آوریم.

گروه The Banished «تبعیدشدگان» که در بازی Halo Wars 2 با آن‌ها آشنا شده بودیم، دوباره بازگشته‌اند و در بازی هیلو اینفینیت هم حضور دارند. اتفاقی که می‌تواند در نوع خود برای طرفداران بازی هیجان‌انگیز باشد. به نظر می‌رسد که افرادی از این فرقه که در حلقه‌ی زتا حضور دارند، توسط یک بروت به ‌نام فرمانده Escharum هدایت می شوند. با توجه چیزی که در انتهای تریلر گیمپلی بازی دیدیم، به احتمال زیاد Escharum آنتاگونیست اصلی این نسخه است و نقش مهمی در داستان این نسخه خواهد داشت.

طعم نسخه‌های کلاسیک – گیمپلی

بازی هیلو اینفینیت از جهات فراوانی بازی را به روزها و نسخه‌های آغازین خود بازمی‌گرداند. همچون نسخه‌ی اول، وقایع روی حلقه‌ی جدیدی رخ می‌دهد (حلقه‌ی زتا که به آن اشاره شد) و این یعنی شما با جهانی روبه‌رو هستید که می‌توانید برای اولین بار آن را کاوش کنید و در آن به جستجوی چیزهای فراوانی بپردازید. طبق گفته‌ها، کاوش کردن در این نسخه نقش پررنگ‌تری خواهد داشت و در واقع شاهد محیطی هستیم که تاکنون در سری هیلو دیده‌ایم. همان‌طور که در نمایش‌ها هم دیدیم، محیط بزرگتر است و بازیکنان آزادی بیشتری برای جستجو در آن پیدا می‌کنند. همچنین سازندگان در این نسخه چرخه‌ی شبانه‌روز و همین‌طور حیات‌وحش را هم اضافه کرده‌اند تا جهان بازی نسبت به نسخه‌های قبلی زنده‌تر و واقعی‌تر شود.

با این‌ حال، بر اساس گفته‌های استودیو سازنده‌ی بازی، این اثر قرار نیست یک بازی کاملا غیرخطی باشد. همچنان روند عادی و معمول سری هیلو و تأکید بر شیوه‌ی سنتی داستان‌گویی آن، بخش بزرگی از اثر را تشکیل می‌دهد پس قرار نیست در جستجوی محیط یا کاوش در آن همیشه آزادی کامل داشته باشید اما نقشه بسیار بزرگتر خواهد بود و در بخش‌هایی به شما فرصت کاوش در محیط داده خواهد شد. همچنین در نمایش‌های بازی تیراندازی و روند سریع و هیجان‌انگیز بازی را مشاهده کردیم که شباهت‌های زیادی با سیستم هیلو‌های کلاسیک دارد. البته، درباره‌ی این موضوع باید صبر کنیم و ببینم که چگونه‌ی پیاده‌سازی شده است.

برخلاف هیلو ۴ و هیلو ۵ که در آن‌ها Promethean ها دشمنان اصلی شما بودند، در هیلو اینفینیت Covenant به‌عنوان دشمن اصلی شما بازگشته‌اند. هرچند، آن‌ها اکنون دیگر همان افرادی نیستند که مستر چیف در سه‌گانه‌ی اصلی هیلو با آن‌ها جنگیده بود. همان‌طور که در قبل هم گفته شد، گروه The Banished از هیلو وارز ۲ هم در این نسخه حضور دارند و در واقع افراد فرقه‌ی Covenant غالبا شامل همین گروه The Banished (تبعیدشدگان) می‌شوند. البته، در میان آن‌ها، نژادهای آشنایی همچون بروت‌ها، گرانت‌ها، الیت‌ها و… هم در این نسخه حضور دارند و در میان این گروه دیده می‌شوند.

مسترچیف هم در این نسخه از ویژگی‌ها و امکانات جدیدی برخوردار خواهد بود. یکی از این امکانات جدید، قلابی به ‌نام Grappleshot است که به شما در حرکتتان در محیط کمک خواهد کرد و باعث می‌شود تا بتوانید به برخی از نقاط خاص پیمایش کنید. با این ‌حال، استودیو ۳۴۳ می‌گوید که نباید انتظار داشته باشید که با این قلاب بتوانید از هر ارتفاعی بالا بروید و قرار نیست مسترچیف به مرد عنکبوتی تبدیل شود. با این‌ وجود، این قلاب در حرکت در محیط و همین‌طور در مبارزات به مستر چیف کمک خواهد کرد. علاوه بر این، قهرمان دوست‌داشتنی مجموعه‌ی هیلو در این نسخه‌ی چند زره اسپارتان جدید خواهد داشت که در طرح‌های هنری بازی هم آن‌ها را دیده بودیم. همچنین بازی دارای چند سلاح جدید و جذاب است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کارایی خاصی دارند.

استودیو ۳۴۳ در گذشته اعلام کرده که بخش و حالت Forge هم در این نسخه گنجانده شده است تا طرفداران بتوانند با این بخش جذاب که با محوریت ساخت نقشه تولید شده است، سرگرم شوند. با این‌ حال، این حالت به‌صورت مستقیم توسط ۳۴۳ ساخته نمی‌شود بلکه قرار است توسط Skybox Labs ساخته و به هیلو اینفینیت آورده شود.

بازی هیلو اینفینیت

از بخش چندنفره چه می‌دانیم؟ – حالت چندنفره

بخش داستانی هیلو همیشه جایگاه خاصی نزد طرفداران این مجموعه داشته و لحظات فوق‌العاده‌ای را برای آن‌ها رقم زده اما پس از عرضه‌ی هیلو ۲، با اضافه شدن بخش چندنفره ابعاد جدیدی به مجموعه‌ بازی هیلو اضافه شد. به‌ویژه با روند چند سال اخیر، شاید بتوان گفت که هیلو بیش از همیشه با بخش چندنفره خود شناخته می‌شود؛ بخشی که قرار است در این نسخه هم نقش بسیار مهمی را ایفا کند. از مدت‌ها قبل می‌دانیم که حالت اسپلیت-‌اسکرین محلی در هیلو اینفینیت وجود خواهد داشت. همچنین مایکروسافت قبلا اعلام کرده که موتور بازی‌سازی جدید استودیو ۳۴۳ یعنی Slipspace، توانایی پشتیبانی و ساخت حالت‌های متنوعی را در این بخش دارد. حتی گفته شده این موتور بازی‌سازی می‌تواند حالت بتل رویال را هم پشتیبانی کند. اگرچه، در حال حاضر این حالت برای هیلو اینفینیت توسعه داده نشده است.

طبیعی است که همان تجربه‌ی کلاسیک تیم محور هیجان‌انگیزی که از بخش چندنفره‌ی مجموعه هیلو انتظار داریم، در این نسخه هم مشاهده کنیم. با این‌ حال، این روزها تأثیرگذاری و محبوبیت مجموعه‌ی هیلو کمی کاهش یافته و به اندازه‌ی قبل حس نمی‌شود. از همین رو، باید منتظر ماند و دید که مایکروسافت قصد دارد بازیکنان را با چه سورپرایزهایی به بخش چندنفره‌ی هیلو بکشاند. یکی از بزرگترین نکاتی که تاکنون مشخص شده و می‌تواند در جذب بسیاری از گیمرها تأثیرگذار باشد، رایگان بودن این بخش است. استودیو ۳۴۳ چند ماه پیش به‌صورت رسمی اعلام کرد که حالت چندنفره‌ به‌صورت رایگان برای همه‌ی مخاطبان در دسترس قرار خواهد گرفت. این شاید یکی از بهترین تصمیم‌هایی بوده که مایکروسافت درباره‌ی بخش چندنفره‌ی هیلو اینفینیت گرفته است. همچنین تأیید شده که بازی از قابلیت کراس ‌پلی (بازی بین پلتفرمی) هم پشتیبانی می‌کند. یعنی اهمیت ندارد که بازی را روی چه پلتفرمی ایجاد کرده باشید و بازیکنان پلتفرم‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/ اس یا کامپیوترهای شخصی می‌توانند در کنار هم به تجربه‌ی بازی بپردازند. این دیگر تصمیم مهم مایکروسافت برای این بخش بوده که قطعا می‌تواند باعث شود که جامعه‌ی عظیم‌تری در سرورهای بازی هیلو اینفینیت تشکیل شود. البته، تفاوت‌هایی هم وجود خواهد داشت و بازی روی کنسول نسل نهمی مایکروسافت از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد.

با این‌ حال، رایگان بودن یک بازی یا بخشی از آن علاوه بر وجه مشخصش  که باعث می‌شود بدون هزینه پایه آن را تجربه کرد، وجه دیگری هم دارد و آن وجه، وجود مایکروترنزکشن یا همان پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. به هر حال، این چیز عجیبی برای چنین آثاری نیست اما نکته‌ی مهم این است که چنین المان‌هایی تا چه اندازه‌ای پررنگ باشند. استودیو سازنده‌ی بازی تأیید کرده که مایکروترنزکشن در بازی وجود دارد اما مربوط به بعضی آیتم‌های خاص است و بازی به‌صورت کلی لوت ‌باکس‌ ندارد. همچنین یکی از طراحان ارشد بازی درباره‌ی این موضوع گفته که حتی با وجود مایکروترنزکشن در بعضی آیتم‌های خاص، همچنان بازیکنان می‌توانند بسیاری از این تجهیزات یا سفارشی‌سازی‌ها را با انجام بخش کمپین یا فعالیت‌های دیگر انجام دهند و از طریق پاداش آن‌ها بتوانند چنین چیزهایی را تهیه کنند. یعنی برای دریافت یک زره اسپارتان خاص، لزوما مجبور نیستید از پرداخت درون برنامه‌ای استفاده کنید. تحقق این امر، می‌تواند برای علاقه‌مندان بخش چندنفره بازی بسیار خوشحال‌کننده باشد.

همچنین در سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود که هیلو اینفینیت دارای یک بتا خواهد بود که ابتدا برای ایکس باکس و بعد برای کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. هرچند شما‌ می‌توانید برای آن از طریق سایت رسمی بازی ثبت‌نام کنید، اما مدتی زیادی است که جزییات جدیدی از آن اعلام نشده و نمی‌دانیم دقیقا شامل چه بخش‌هایی است یا چه زمانی منتشر خواهد شد.

بازی هیلو اینفینیت

نوای باشکوه هیلو – موسیقی

مجموعه بازی هیلو همیشه در میان آن آثاری بوده که از موسیقی متن آن به‌عنوان یکی از حماسی‌ترین و به‌یادماندنی‌‌ترین‌ها یاد می‌کنند. با توجه به نمایش‌های بازی و چند قطعه‌ای که از بازی منتشر شده، می‌توان گفت عظمت موسیقی‌های هیلو دوباره در این نسخه حس می‌شود. یکی از نکاتی که می‌تواند امیدواری و هیجان ما را برای موسیقی هیلو اینفینیت بیفزاید، حضور گرت کوکر، آهنگساز سری بازی Ori، است. او با دو نسخه‌ی منتشرشده از مجموعه‌ی «اوری»، به‌خوبی توانایی‌های خودش را به گیمرها نشان داده است. علاوه بر او، کورتیس شوایتزر و جوئل کورلیتز هم دیگر آهنگسازان بازی هستند و در واقع موسیقی متن بازی معجونی از کار آن‌ها خواهد بود.

حواشی بی‌کران، تصمیم برای احیا

پس از اینکه گیمپلی بازی بعد از مدت‌ها انتظار طرفداران برای اولین بار نمایش داده شد، به یک‌باره بسیاری از هیجان‌ها فرونشست و تعداد زیادی از طرفداران از وضعیت بازی به‌ویژه وضع گرافیکی آن ناراضی بودند و اعتراض‌های شدیدی را به‌سوی مایکروسافت و استودیو ۳۴۳ روانه کردند. بعد از همین قضیه بود که تصویر یکی از دشمنان درون بازی که از نژاد بروت بود، به‌صورت گسترده در اینترنت پخش و به یک میم (Meme) معروف برای تمسخر بازی تبدیل شد. حتی این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که سازندگان هم آن شوخی و تصویر بامزه‌ی آن بروت را به رسمیت شناختند و نام «کریگ» را به او دادند.

نگرانی از این بابت و همین‌طور خروج بعضی از اعضای کلیدی و اصلی تیم سازنده از جمله کریس لی (کارگردان بازی)، این شبهه را در میان طرفداران ایجاد کرد که وضع بازی بدتر از چیزی است که تصور می‌کردند و این وضع بد گرافیکی بازی هم نشان از چنین چیزی دارد. از آنجایی که استودیو ۳۴۳ مدت زیادی است که پس از عرضه‌ی هیلو ۵ مشغول ساخت این اثر بوده و بودجه‌ی زیادی هم صرف ساخت آن و موتور جدید استودیو کرده، ناامیدی طرفداران بیشتر شد.

اگرچه هنوز هم نگرانی طرفداران وجود دارد، اما مایکروسافت عرضه‌ی بازی را یک سال با تأخیر مواجه کرد تا استودیو ۳۴۳ بیشتر بتواند روی بهینه‌سازی بازی کار کند و تجربه‌ی مطلوب‌تری را خلق کند. از همین رو برخی از افراد باتجربه‌ای که روی نخستین قسمت‌های هیلو ساخته‌شده توسط بانجی کار کرده بودند، به تیم اضافه شدند تا بتوانند تجربیات خود را به این اثر وارد کنند. در جدیدترین اخبار رسمی بازی هم اعلام شده که وضع گرافیکی بازی بهبود پیدا کرده و همچنان آن‌ها در حال بهتر کردن جلوه‌های بصری و فنی بازی هیلو اینفینیت هستند. در واقع آن‌ها اعلام کرده‌اند که زیبایی و جنبه‌ی بصری بازی برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد و می‌خواهند علاوه بر وام‌گیری از طراحی هنری هیلو ۱ و ۲، بتوانند تجربه‌ی نسل بعدی بهینه‌ای را ارائه دهند.

بازی هیلو اینفینیت

پلتفرم‌های بازی

هیلو اینفینیت برای کنسول‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس/ سری اس منتشر خواهد شد و این نکته‌ی عجیبی نیست اما علاوه بر این کنسول‌ها، جدیدترین نسخه‌ی هیلو قرار است برای کامپیوترهای شخصی هم عرضه شود. آخرین باری که یک نسخه‌ی اصلی از سری هیلو هم‌زمان با عرضه‌ی اصلی‌اش برای کامپیوتر هم منتشر شده بود، به سال ۲۰۰۴ و بازی هیلو ۲ بازی می‌گردد از آن پس آثار مجموعه‌ی هیلو فقط روی کنسول‌های خانواده‌ی هیلو منتشر شدند تا بالاخره بازی مستر چیف کالکشن این روند را خاتمه داد.

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 8 =