پیش بینی ۷ ترند اصلی حوزه‌ی سلامت روان در سال 2021


سال ۲۰۲۰ سالی پر از فراز و نشیب‌های متفاوت و متعدد بود. در این سال، دنیا درگیر مسایل زیادی شد که مهمترین آن، شیوع بیماری کرونا و ترس و وحشت ناشی از آن بود. با همه گیر شدن این بیماری، قرنطینه‌های گسترده در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شد؛ مدارس و محل کار به خانه‌ها منتقل شد و کارفرمایان هم مجبور شدند راهی برای حفظ کسب و کارشان پیدا کنند و هم راهی برای حفظ سلامت کارکنان‌شان و دور نگه داشتن آنها از خطر ابتلا به کرونا و رفت و آمد غیر ضروری. تمام این تغییرات بر سلامت روان و ذهن مردم تاثیرگذار بود.

این موارد اهمیت بهداشت و سلامت روانی را روشن می‌کنند، موضوعی که عموما درباره آن صحبت نمی‌شود. اگر سال ۲۰۲۰ تنها یک چیز به ما یاد داده باشد، آن مساله این است که حتی با بیشترین سطح آمادگی باز هم مسایلی وجود دارد که ما قادر به پیش‌بینی و یا کنترل آنها نیستیم. با این اوصاف و بر اساس آنچه در سال ۲۰۲۰ مشاهده کرده‌ایم، مسایل و ترندهایی وجود دارد که احتمالا در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد آنها خواهیم بود؛ در محل کار، در خانواده‌ها و در مراکز آموزشی و مدارس.

سال ۲۰۲۱ مدتی است که شروع شده و اکنون ما بیش از هر زمان دیگری باید بر روی سلامت روان خود تمرکز کنیم. سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از سخت‌ترین سال‌ها در کتاب‌های تاریخ ثبت می‌شود؛ همه‌ی ما مجبور شدیم خود را سریعا با شرایط جدید انطباق دهیم و تغییراتی را در سبک زندگی، کار و تحصیلات‌مان ایجاد کنیم که قطعا برای همه‌ی ما دشوار بود. بنابراین برای اینکه مسایل برای شما راحت‌تر شود و بتوانید با بینش و نگرش بهتری سال جدید را آغاز کنید، ما در دیجی‌کالا مگ داغ‌ترین ترندهای سلامت روان در ۲۰۲۱ را برای شما مورد بررسی قرار داده‌ایم.

ترند شماره‌ی ۱: درمان مجازی برای سلامت روان

درمان مجازی برای سلامت روان

شیوع کرونا در سالی که گذشت همه ما را خانه‌هایمان نگه داشت و بسیاری از ما با اینکه حس می‌کردیم به نحوی نیاز به مشاور یا درمانگر داریم، نتوانستیم به صورت حضوری به یک درمانگر مراجعه کنیم و در مورد مشکلات‌مان صحبت کنیم. با این وجود خیلی از ما از بهداشت روانی خود غافل نشده‌ایم!

در سال جاری و سالی که گذشت، تعداد زیادی از افراد درمان و مشاوره‌ی آنلاین را تجربه کردند. آنها بدون خروج از خانه‌هایشان توانستند به صورت آنلاین با مشاور یا درمانگر خود ارتباط آنلاین برقرار کنند و بدین طریق بیشتر و بیشتر با تغییرات روزافزون و شدید محیط پیرامون خود کنار بیایند. در حقیقت تجربه‌ی این نوع درمان برای خیلی از ما لذت بخش بوده است؛ یک جلسه‌ی درمانی روانشناختی آن هم در محیط امن و راحت خودتان. مشاوره و درمان مجازی جزو مسایلی هستند که در حوزه‌ی سلامت روان در سال ۲۰۲۱ ارزش و اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا خواهند کرد، پس بهتر است خودتان را برای انطباق با این نوع درمان آماده کنید!

ترند شماره‌ی ۲: هیپنوتیزم درمانی متمرکز بر راه حل

بیمار خانوم در هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی مبتنی بر راه حل نوعی درمان گفتاری است که ترکیبی از روان‌درمانی و هیپنوتیزم است. هیپنوتیزم یا حالت «ترنس» یک حالت طبیعی و آرامش‌بخش است که با استفاده از تکنیک ریلکسیشن هدایت شده حاصل می‌شود؛ حالتی که در آن ذهن می‌تواند به آرامش برسد و سپس بر روی افکار و پیشنهاداتی که می‌تواند مفید باشد، متمرکز شود.

نکته‌ی اساسی در هیپنوتیزم درمانی مبتنی بر راه حل این است که درمانگر به دنبال حصول و رسیدن به آن چیزهایی است که فرد درمان‌جو به دنبال آنهاست، همانند دستیابی به یک رابطه‌ی بهتر یا افزایش اعتماد به نفس. برعکس روش‌های دیگر که در آن درمانگر به دنبال رفع مشکلاتی است که خودش در بیمار تشخیص می‌دهد؛ همانند وجود مشکلات اضطرابی یا مشکلاتی در کودکی و گذشته‌ی فرد.

این نوع درمان از این جهت مفید است که بیشتر از گذشته‌ی بیمار، بر حال و آینده‌ی او متمرکز است و به افراد کمک می‌کند که از این طریق بتوانند نگرش خود را تغییر بدهند. این روش این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار است، بنابراین به عنوان یک گزینه‌ی درمانی آن را در نظر داشته باشید.

ترند شماره‌ی ۳: ماساژ صوتی برای سلامت روان

ماساژ صوتی با کاسه‌های تبتی

ماساژ صوتی پدیده‌ای جدید است که به آرامش جسمی، ذهنی و روحی شما کمک می‌کند. این پدیده‌ی درمانی جدید این روزها در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا کرده و متخصصان این حوزه هم برای آشنایی بیشتر و ترغیب افراد به استفاده از آن، اقدام به تولید محتوا در این حوزه می‌نمایند.

با این حال از ماساژ صوتی چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟ یک درمانگر چندین کاسه‌ی تَبَتی (کاسه‌ی ایجاد کننده صوت) را در قسمت‌های خاصی از بدن شما قرار می‌دهد، جایی که ارتعاشات ملایم بتوانند به عمق سلول‌ها، بافت‌ها و استخوان‌های شما نفوذ کنند. سپس با اهرمی مخصوص کاسه‌ها را به صدا می‌آورند. اصوات و ارتعاشات تولید شده هرگونه عدم تعادل در ذهن، جسم و روح شما را از بین می‌برند و با رفع انسدادها باعث می‌شوند که شما دوباره احساس تعادل و سلامت کامل‌تان را بازیابید. برای تعیین اینکه چه نقاطی از بدن شما نیاز به ماساژ صوتی دارند شما نیاز به بررسی و اظهار نظر مشاور دارید.

ترند شماره‌ی ۴: لذت بردن از تنهایی به عنوان روش دستیابی به سلامت روان

انجام باغبانی در منزل

ما امسال بیش از هر زمان دیگری در زندگی‌مان تنهایی را تجربه کرده‌ایم، و گرچه این مساله برای سلامت روان ما چندان مناسب نبوده است اما به ما اجازه داده تا بجای برقراری ارتباط با دیگران و آشنا شدن با آنها، به خودمان نزدیک‌تر شویم و خودمان را بهتر بشناسیم.

در سال‌های اخیر با حجم زیادی از ابزار‌ها و اپلیکیشن‌های خودشناسی که تولید شده، تمرکز افراد به خودشان از هر زمان دیگری در تاریخ بیشتر شده است. علاوه بر اینها کلی ابزار و روش‌های مختلف برای لذت بردن از تنهایی ساخته شده؛ کتاب‌های خوب، سرگرمی‌های خوب، روش‌های ماساژ خود و کلی موارد دیگر که همه‌ی آنها باعث رسیدن به آرامش ذهنی و سلامت ذهنی می‌شوند.

ترند شماره‌ی ۵: استراحت سازنده

استراحت کردن مرد روی کاناپه

آیا تابحال پیش آمده که احساس کنید نیاز به کمی آرامش و استراحت دارید تنها به این دلیل که ذهن‌تان به شدت مشغول است و از لحاظ ذهنی خسته شده‌اید؟ اگر چنین شرایطی را تجربه کرده‌اید ما کاملا آن را درک می‌کنیم.

آرام کردن ذهن و صرف وقت برای بازیابی سطح انرژی فکری ممکن است امری دشوار به نظر برسد، اما بخاطر داشته باشید که در سال ۲۰۲۱ نیز همانند سال قبل، استراحت کردن امری عادی و خوب تلقی می‌شود. همه‌ی ما باید اوقاتی را صرف سلامت روان خود بکنیم و فراموش کنیم که استراحت کردن امری بی‌ثمر است. در حقیقت استراحت خیلی هم سازنده و مفید است به این خاطر که شما با این کار انرژی جسمی و ذهنی خود را برای وقتی که به آن نیاز دارید ذخیره می‌کنید و با انجام فعالیت‌های اضافی آن را هدر نمی‌دهید.

۸ دلیل که هرگز نباید دوستان را جایگزین روان درمانگر کنید!

ترند شماره‌ی ۶: تناسب اندام و سلامت ذهنی

مغز در حال ورزش

در مورد مساله‌ی سلامت روان در سال ۲۰۲۰ همه‌ی ما به گونه‌ای مقصریم؛ همه‌ی افراد آنقدر خود را مشغول به کار و امورات دیگر کردند که وقتی دچار فروپاشی روانی یا سایر مشکلات دیگر روانی شدند، به فکر مراجعه به درمانگر یا مشاور افتادند.

اما در سال ۲۰۲۱ باید همه چیز تغییر کند، مساله سلامت روان را باید همانند مساله سلامت جسم جدی بگیرید، همانطور که برای سلامت جسم‌تان به باشگاه می‌روید برای سلامت روان‌تان نیز باید وقت و مجالی اختصاص دهید.

این رسیدگی به سلامت روان می‌تواند انجام یک اقدام خود مراقبتی به صورت روزانه باشد یا گفتگو و مشاوره با خودتان از طریق نوشتن یک دفترچه‌ی خاطرات. در هر صورت سلامت روان‌تان را باید در سال جاری نسبت به سال گذشته جدی‌تر بگیرید. بدین ترتیب وقتی که مشکلی پیش می‌آید، شما می‌توانید احساسات خود را ارزیابی کنید و مشکل را پیدا کنید و دیگر شرایط بحرانی را تجربه نکنید.

ترند شماره‌ی ۷: مربیگری برای موفقیت

مشاور موفقیت در حال صحبت با مراجع

برای دریافت کمک در شرایط بحرانی نیازی نیست که فقط روی خودتان یا دکتر درمانگرتان حساب کنید. آیا می‌دانید برای هر مشکلی که در زندگی با آن روبرو می‌شوید، افراد زیادی در قالب کارشناسان و مربیان هستند که به شما کمک کنند؟ خواه بخواهید در حرفه‌ی خود عالی شوید، روابط‌‌تان را بهبود ببخشید یا هر مساله دیگر؛ برای تمام این مسایل فرد متخصصی وجود دارد که به شما کمک کند. به لطف اینترنت و پیشرفت تکنولوژی امکان دریافت خدمات مربیگری و مشاوره‌ای، امروزه به صورت مجازی فراهم شده است و شما می‌توانید بدون خروج از منزل‌تان هر نوع خدماتی را دریافت کنید.

به نظر شما ترند‌های سلامت روان در سال ۲۰۲۱ شامل چه مواردی خواهد بود؟

منبع: KOSSIE



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =