آشنایی با دلیل زرد شدن گچ دیوار و نحوه از بین بردن این مشکل

چگونگی زرد شدن گچ دیوار که در اثر عوامل مختلفی اتفاق می افتد و بسیاری از افراد با آن مشکل دارند به همین خاطر در این مقاله سعی داریم تا به بیان روش هایی برای از بین بردن این لکه ها بر روی دیوار بپردازیم.

یکی از مشکلات متداول پس از گچ کاری دیوار، ایجاد زردی روی گچ دیوار است که به معضلی بزرگ برای ساختمان سازان تبدیل شده است. البته راهکار های فراوانی برای حل این مشکل وجود دارد که در ادامه بدان پرداخته ایم.

چگونگی رفع زرد شدن گچ دیوار

نشت کردن آب درون لوله ها و مرطوب بودن بیش از اندازه سقف و دیوار ها موجب می شود تا لایه سطحی روی دیوار و یا خود دیوار دچار نم زدگی شود. لکه ها و یا شوره هایی زردی که در اثر نم زدگی بر روی دیوار ایجاد می شوند ظاهر سقف و دیوار ها را بسیار زشت و زننده خواهند کرد.

چگونگی کچ کردن دیوار ها

خیلی از عوامل می توانند باعث این زردی ها شوند مثلا احتمال دارد که گچ دیوار ها خشک نشده باشد و شما با قرار دادن اجاق گاز جلوی دیوار ها باعث کم آب شدن دیوار می شود و در نهایت با زرد شدن آن مواجه خواهید شد اما به صورت کلی می توان گفت که دلیل اصلی زرد شدن گچ دیوار نم زدگی و رطوبت منزل است.

علت زرد شدن گچ دیوار:

زرد شدن گچ دیوار، پس از گچ کاری و در صورت وجود رطوبت اتفاق می افتد. در ادامه به بیان سایر عواملی که باعث زرد شدن گچ دیوارها خواهد شد پرداخته ایم:

علت زرد شدن کچ دیوار

رطوبت داشتن دیوار هنگام کار:

یکی از دلایلی که باعث زردی دیوارها می شود وجود رطوبت در زیر گچ است به همین خاطر اگر دیوار نم یا رطوبت دارد بهتر است تا گچ کاری را انجام ندهید و آن را به پس از خشک شدن دیوار موکول کنید. به همین ترتیب دیگر با مشکل زردی دیوار مواجه نخواهید شد. اما گاهی اوقات نیز ممکن است که دیوار هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد اما پس از انجام گچ کاری باز هم با زردی دیوار و سقف ها مواجه شوید شما می توانید برای جلوگیری از این امر می تواندی پس از انجام گچ کاری یک وسیله حرارتی مثل بخاری و یا اجاق گاز در همان فضا قرار دهید تا گچ به طور کامل خشک شود و دچار زردی نشود.

رطوبت داشتن دیوار ها

نشت رطوبت از لایه های زیرین:

یکی دیگر از دلایل زرد شدن گچ که ممکن است پس از گذشت مدت زمان زیادی از گچ کاری به وجود آید نشت رطوبت است که معمولا به صورت شکستن لوله های زیرکار و یا روکار آب است. البته عواملی مثل نفوذ آب باران از سقف،کف و دیوار بر اثر از بین رفتن عایق می توانند موجب رطوبت شوند.

نفوذ آب به گچ دیوار

کیفیت پایین گچ استفاده شده:

یکی دیگر از علت های مهمی که می تواند منجر به زردی گچ دیوار شود کیفیت گچی است که مورد استفاده قرار می دهید. گچ ها از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده اند به همین خاطر وجود مواد مختلف در گچ باعث تغییر رنگ آن خواهد شد. یکی از این مواد که نقش بسیار زیادی در تغییر رنگ گچ دارد انیدیریت است که به صورت مستقیم در زردی گچ دیوار تاثیر خواهد گذاشت و هر چه مقدار این ماده در گچ بیشتر باشد درصد زرد شدن دیوار ها بیشتر است. اگر شما گچی تهیه کرده اید که مقدار زیادی انیدیریت دارد برای سفید کاری دیوار ها مناسب نیست و به طور حتم زرد خواهد شد به همین خاطر اگر این گچ را در اختیار دارید بهتر است آن را زیر ساخت کنید و از یک گچ بهتر برای روی آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر قصد زیرکاری دارید باید حدود ۳ میلی متر گچ کاری کنید.

کیفیت پایین کچ مصرفی

راهکار هایی برای رفع مشکل زردی گچ دیوار

اگر لکه های زرد دیوار سطحی و کم رنگ باشند به راحتی می توانید آن را حل کنید اما توجه داشته باشید که اگر نم سقف و دیوار عمیق بود بهتر است تا با یک تکنسین ماهر مشورت کنید.

از بین بردن زردی گچ دیوار با سرکه:

همانطور که همه ما می دانیم محیط مرطوب بهترین محیط برای رشد باکتری ها و قارچ ها محسوب می شود. به همین خاطر است که برخی اوقات لکه های زرد رنگی بر روی دیوار مشاهده می شوند و اگر با چنین شرایطی مواجه شدید اصلا نگران نباشید زیرا شما می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه را به مقداری آب اضافه کنید و دستمال آغشته به این محلول را بر روی دیوار و قسمت هایی که زرد شده اند بکشید و پس از مدتی شاهد از بین رفتن لکه های زرد رنگ خواهید بود.

استفاده از سرکه برای رفع زردی دیوار ها

از بین بردن زردی گچ دیوار با جوش شیرین:

جوش شیرین از دسته مواد بی خظر و غیر سمی است که اغلب در بسیاری از خانه ها یافت می شود و امکان دسترسی به آن زیاد است. از آنجایی که جوش شیرین قادر به جذب حجم بسیاری از رطوبت است امکان رشد هر گونه باکتری و قارچ را از بین می برد. برای رفع زردی دیوار ها می توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و با دستمال آغشته به این محلول دیوار ها را تمیز کنید تا به صورت کامل تمیز و صاف شوند.

رفع زرد شدن کچ دیوار با جوش شیرین

از بین بردن زردی گچ دیوار با مواد سفید کننده:

همانطور که می دانید استفاده از مواد شوینده همواره یک راه بسیار عالی برای تمیز کردن لکه ها محسوب می شود البته بهتر است تا قبل اینکه از این ماده استفاده کنید مکانی را که می خواهید با آن تمیز کنید را تست کنید که به صورت ناگهانی با این مواد واکنش بدی نشان ندهد. برای تمیز کردن با این مایع شوینده می توانید یک پیمانه واینتکس و یا هر شوینده دیگر را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید و سپس با یک دستمال محیط را تمیز کنید اگر لکه های زرد رنگی بر روی دیوار وجود داشته باشند با این روش از بین خواهند رفت و در غیر این صورت بهتر است تا به صورت متوالی آن را انجام دهید.

استفاده از مواد سفید کننده برای رفع زرد شدن کچ دیوار

از بین بردن زردی گچ با بوراکس:

بوراکس یکی از مواد طبیعی است که معمولا در محیط های صنعتی برای جلوگیری از رشد باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده درصد سمی بودن خیلی کمی دارد و همچنین نسبت به سایر هزینه کمتری دارد در نتیجه می تواند یک راه حل مقرون به صرفه باشد. برای تمیز کردن دیوار ها با این ماده می توانید دو قاشق بوراکس را در ۱/۴ لیوان سرکه و یا دو لیوان آب داغ ترکیب کرده و سپس با یک دستمال آغشته به این محلول دیوار را تمیز کرد.

رفع زرد شدن کچ دیوار با استفاده از بوراکس

از بین بردن زردی دیوار با روغن چای:

یکی دیگر از مواد طبیعی و غیر مضر برای بدن روغن درخت چای است. شما می توانید برای استفاده از این ماده یک قاشق روغن چای را در یک پیمانه آب حل کنید و لکه های زرد رنگ روی دیوار ها را از بین ببرید.

استفاده از روغن درخت چای برای از بین بردن زردی دیوار ها و سقف

همچنین از آنجایی که روغن درخت چای نقش بسیار زیادی در از بین بردن قارچ و کپک دارد هر گونه لکه آن ها را نیز از بین خواهد یرد.

منبع : آرگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =