درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن چگونه است؟

گاهی مواقع ممکن است زوجین از همان ابتدای شروع زندگی مشترکشان دچار اختلاف شوند و دیگر ادامه زندگی مشترک برای آن‌ها ممکن نباشد.

اگر ازدواج در سن پایین انجام شده باشد، زوج به فکر تهیه مسکن و امکانات اولیه برای شروع زندگی نباشد و دوران عقد بیش از حد طولانی شود یا اینکه زوج و زوجه به خاطر اختلافات فرهنگی و خانوادگی دیگر قادر به ادامه زندگی در کنار هم نباشند، زن و مرد می‌تواند قبل از شروع زندگی مشترکشان از هم جدا شوند.

در این مطلب انواع طلاق در دوران عقد و شرایط طلاق در دوران عقد را بررسی کرده‌ایم. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، با وکلای دادسو از طریق واتساپ یا تماس تلفنی در ارتباط باشید.

انواع طلاق در دوران عقد

برای طلاق در دوران عقد روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه انواع طلاق در دوران عقد را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

در طلاق در دوران عقد از طرف مرد در صورتی که در زمان عقد، مرد شرط تصنیف اموال را امضاء کرده باشد، قانونا باید نصف تمام مالی را که پس از عقد به دست آورده را به زن بدهد. لازم به ذکر است مرد در صورت اثبات سوء رفتار زن به عنوان تنها دلیل جدایی، می تواند مانع از اجرای شرط تصنیف اموال گردد. در ادامه برای جاری شدن صیغه طلاق در مورد طلاق در دوران عقد از طرف مرد، زوج باید از دادگاه تاییدیه و گواهی عدم سازش را دریافت نماید.

 شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

در طلاق توافقی زن و مرد روی حق و حقوقی که زن دارد توافق می‌کنند؛ و معمولاً زوجه تمام مهریه‌اش یا بخشی از آن را برای طلاق به همسرش می‌پردازد. البته در صورتی که زوج تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه را داشته باشد می‌تواند حقوق زن در زمان طلاق یا مهریه همسرش را بپردازد و سپس به صورت توافقی جدا شوند.

اگر زوجه باکره باشد، مهریه‌ای که به او در دوران عقد تعلق می‌گیرد نصف است. در واقع زوجه در شرایط طلاق دختر باکره در دوران عقد می‌تواند تنها مالک نیمی از مهریه خودش باشد. همچنین نفقه و اجرت‌المثل به زن تعلق نمی‌گیرد.

در طلاق توافقی اگر زوجه باکره باشد امکان رجوع مرد پس از طلاق وجود نخواهد داشت؛ بنابراین اگر زن در دوران عقد باکره باشد و گواهی پزشکی قانونی هم این موضوع را تأیید کند، طلاق بین زوجین از نوع طلاق بائن خواهد بود. همچنین چون زوجه باکره است نیازی به نگه داشتن عده ندارد و می‌تواند بلافاصله ازدواج کند.

اما در صورتی که بین زوج و زوجه رابطه زناشویی وجود داشته باشد، مرد موظف است کل مهریه زن را بپردازد و زن باید سه ماه پس از طلاق عده نگه دارد. همچنین در این نوع طلاق زن می‌تواند در طول عده از بخشش مهریه رجوع کند یا اینکه مرد برای زندگی مشترک دوباره به سمت زن برگردد و طلاق باطل شود.

 

 شرایط طلاق در دوران عقد از طرف مرد

در صورتی که طلاق در دوران عقد به درخواست مرد باشد، باید زوج کلیه حقوق مالی همسرش را بپردازد و سپس برای جدایی اقدام کند. اگر زوجه باکره باشد نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد؛ و در صورتی که زوجین وارد رابطه زناشویی در دوران عقد شده باشند باید مرد کل مهریه زن را بپردازد.

اگر مرد شرط تصنیف اموال را موقع عقد امضا کرده باشد، باید نیمی از اموالش را که بعد از عقد به دست آورده به زوجه بدهد. البته در شرایطی که مرد بتواند ثابت کند دلیل جدایی و طلاق آن‌ها در دوران عقد سوء رفتار زوجه است، شرط تصنیف اموال اجرا نخواهد شد.

برای جدایی و طلاق از طرف مرد در دوران عقد لازم است که زوج تأیید گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کرده و آن را برای جاری شدن صیغه طلاق ارائه کند.

شرایط طلاق از طرف زن در دوران عقد

شرایط طلاق از طرف زن در دوران عقد با شرایط طلاق زوجه بعد از ازدواج یکسان است؛ یعنی زن برای جدایی پس از عقد یا ازدواج باید دلیل ارائه کند. از جمله دلایلی که زوجه می‌تواند برای جدایی در دوران عقد ارائه کند می‌توان به عسر و حرج یا مشقت بار بودن زندگی مشترک، مفقودالاثر شدن زوج، حبس مرد یا برقرار بودن یکی از شروط ۱۲ گانه عقد اشاره کرد.

البته اگر زن حق طلاق را داشته باشد، قانون جدید حق طلاق این امکان را به زوجه می‌دهد که بدون نیاز به ارائه دلیل از همسرش در دوران عقد جدا شود.

در صورتی که زن قصد جدایی در دوران عقد را داشته باشد و زوجین شرط تصنیف اموال را امضا کرده باشند، زوجه نمی‌تواند نیمی از اموال مرد که بعد از عقد به دست آورده را تصاحب کند؛ زیرا این شرط فقط برای طلاق از طرف مرد قابل قبول است.

همچنین در صورتی که زن باکره باشد، مهریه‌ای که به او تعلق می‌گیرد نصف خواهد بود و زوجه نمی‌تواند با ارائه دلیل و اعلام عسر و حرج کلیه مهریه خودش را از زوج طلب کند.

در نهایت، در این شرایط پس از طلاق زن نیاز به نگه داشتن عده ندارد و می‌تواند با مراجعه به سازمان ثبت‌احوال شناسنامه جدید با حذف نام همسرش را بگیرد.

مدارک لازم برای طلاق در دوران عقد

اگر زوج و زوجه تصمیم به جدایی در دوران عقد بگیرند، لازم است که ابتدا با یک وکیل حقوقی برای تنظیم درخواست طلاق مشورت کنند. سپس باید زوجین مدارکی که برای طلاق در دوران عقد لازم است را آماده کرده و برای جدایی به دادگاه ارائه کنند.

مدارکی که برای طلاق در دوران عقد باید به دادگاه ارائه شوند عبارتند از:

  • اصل شناسنامه زوجین و کپی برابر اصل آن‌ها
  • اصل عقدنامه و کپی برابر اصل آن
  • اصل کارت ملی زوجین و کپی برابر اصل آن
  • گواهی بکارت صادر شده توسط پزشکی قانونی
  • وکالت‌نامه حق طلاق زن
  • توافق‌نامه زوجین برای مهریه و… برای طلاق توافقی
  • دادخواست طلاق تنظیم شده توسط زوجین
  • گواهی عدم سازش دریافت شده توسط زوج
  • نظر مشاور و داور برای طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =