مشاوره پیش از ازدواج را جدی بگیریم

مشاوره پیش ازدواج نوعي درمان است و اغلب مواقع برای تصمیم گیری در رابطه با ازدواج توصیه می شود. به نظر خود شما مشاوره پیش ازدواج تا چه حد در زندگی امروزه و شرایط فعلی ضرورت دارد؟ يكي از مهم ترين و اساسي ترين اتفاقي هایی كه در زندگي هر شخصي رخ خواهد داد ازدواج است و بهترين زمان براي رفتن به مشاوره قبل از شدت یافتن مشکلات مي باشد نه زماني كه دچار تنش و اختلاف شدید با همسرتان شده باشيد. موقع ازدواج احتمال دارد براي ما هم رخ بدهد كه خيلي از مسائل مهم و اساسي زندگي را ناديده بگيرم يا به فكرمان نرسد، كه اين خود به مرور زمان سبب مشكلات و اختلاف هاي بين زوجين مي شود. چنانچه شما هم یکی از مشتاقان و علاقه مندان این مبحث جنجالی هستید پیشنهاد می کنم حتماً این بخش از مقاله ما که درباره مشاوره پیش از ازدواج است را تا اتمام شدن آن مطالعه کنید.

براساس یافته های پژوهشی، میزان بیشتری از افراد به مشاوره پیش از ازدواج و آموزش های روانشناختی قبل از ازدواج اهمیت می دهند. این افراد فهم بهتر از خود و طرف مقابل، ارزیابی درست از انتظارات و تصورات از زندگی مشترک و دست یابی به یک چهارچوب برای ارتباط سالم را از مزیت های مشاوره پیش از ازدواج ذکر کرده اند. فرهنگ فرد محوری روبه افزایش است. بنابراین مهم است که زوج ها را با مشاوره های موثر برای زندگی مشترک آماده ساخت.

در چه مواقعی مشاوره پیش از ازدواج ضرورت بیشتری دارد؟

درحال حاضر برنامه قانون مند مشخصی برای مشاوره پیش از ازدواج در کشور وجود ندارد. اما در برخی شرایط اهمیت مشاوره بیش از پیش احساس می شود. در ادامه به چند مورد اشاره می شود:

  1. وقتی والدین جوان باشند و فرزندان نوجوان باشند.
  2. وقتی یکی از طرفین اشتیاق، اصرار و تمایل خیلی زیادی برای ازدواج داشته باشد. این اصرار می تواند از طرف خانواده یا خود شخص باشد.
  3. وقتی تفاوت های مذهبی، قومی یا اجتماعی اقتصادی قابل توجه باشد.
  4. وقتی دونفر حداقل درباره یک موضوع مشخص به فهم مشترک نرسیده باشند. این موضوع می تواند مسائل مختلفی را شامل شود.
  5. وقتی سابقه ازدواج ناموفق وجود داشته باشد.
  6. وقتی یک یا هردو نفر فرزند داشته باشند.
  7. وقتی مسئولیت والدین بر عهده یکی از آنها باشد.
  8. وقتی یک یا هردو نفر سابقه آسیب یا تروما در گذشته داشته باشند.
مشاوره پیش از ازدواج

مهم ترین مزیت های مشاوره پیش ازدواج کدام هستند؟

آیا می دانید مهم ترین مزیت های انتخاب مشاوره پیش ازدواج کدام اند؟ یقیناً ازدواج و وصلت میان دو زوج مهم ترین اتفاق در زندگی هر کسی است و به نوعی هم می تواند یکی از اصلی ترین دغدغه های زندگی آنان را رقم بزند. چراکه برای چنین انتخابی بایستی تمامی جوانب و مسائل گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته شود. شاید به همین خاطر است که انتخاب مشاوره ازدواج به عنوان بهترین راهکاری تلقی گشته تا زوجین بتوانند درباره مسائل مهم زندگی و خانوادگی تصمیم منطقی تری بگیرند؛ درك هدف طرفين از ازدواج، آموزش هايي مهم و اساسي زندگي، راهنمايي طرفين بدون دخالت ديگران، تصميم گرفتن در مورد امور مالي در جلسات مشاوره صورت می پذیرد. طبق بررسي هايي كه انجام شده زوج هايي كه قبل از ازدواج به مشاوره رجوع كرده اند، 31 درصد احتمال طلاق كمتري داشته اند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =