۵ سایت برتر اجاره خانه را بشناسید

اجاره خانه یکی از دغدغه‌های اصلی، زمان‌بر و خسته‌کننده زندگی محسوب می‌شود که برخی هر چند سال یک‌بار و بعضی‌ها نیز هرسال با آن روبرو می‌شوند. ده‌ها وب‌سایت ریزودرشت فعال در این حوزه با امکانات متنوع و رقابتی در تلاش‌اند که مشتریان را به سمت خودشان بکشانند. اما درجه طی پروسه‌ای تحقیقی ۵ سایت برتر از این میان را که مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه ترین خانه‌ها را ارائه می‌کنند، انتخاب کرده و به شما معرفی می‌کند.

بهترین سایت های اجاره خانه

اجاره خانه یکی از دغدغه‌های اصلی، زمان‌بر و خسته‌کننده زندگی محسوب می‌شود که برخی هر چند سال یک‌بار و بعضی‌ها نیز هرسال با آن روبرو می‌شوند. ده‌ها وب‌سایت ریزودرشت فعال در این حوزه با امکانات متنوع و رقابتی در تلاش‌اند که مشتریان را به سمت خودشان بکشانند. اما درجه طی پروسه‌ای تحقیقی ۵ سایت برتر از این میان را که مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه ترین خانه‌ها را ارائه می‌کنند، انتخاب کرده و به شما معرفی می‌کند.

از قدیم گفتند اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی. اما وقتی پای روزها گشت‌وگذار در خیابان‌های شهر و خستگی ناشی از سروکله زدن با مشاوران املاک و بازدید حضوری از خانه‌های مختلف به میان می‌آید، کمی از آن خوشی کم می‌شود. البته فعالیت رو به رشد سایت‌های اجاره آنلاین خانه بخشی از دردسرهای ما را کم کرده است. اما قرار نیست به همه آن‌ها سر بزنید و در انبوه آگهی‌ها غرق شوید. چراکه در ادامه درجه شما را صرفاً با بهترین سایت‌های اجاره خانه آشنا می‌کند.

معیار رتبه‌بندی وب‌سایت‌های اجاره خانه

ده‌ها ملاک و معیار برای انتخاب یک خانه وجود دارد. هنر یک سایت خوب اجاره خانه این است که بتواند ضمن پوشش تمامی این معیارها، روالی ساده و به دور از پیچیدگی برای کاربر فراهم کند. هزینه رهن و اجاره، متراژ خانه، محدوده محله، سن بنا، دسترسی و… همگی فاکتورهای مهمی هستند که یک سایت خوب باید امکان جستجوی خانه بر اساس آن‌ها را برای کاربر تسهیل کند.

در این مقاله ۵ فاکتور مهم برای مقایسه وب‌سایت‌های فعال در حوزه اجاره خانه در نظر گرفته شده است. نحوه عملکرد هر سایت نسبت به رقبایش در ارائه خدمات بهتر، دقیق‌تر و کامل‌تر بررسی شده و درنهایت هر سایت در هرکدام از ۵ فاکتور زیر، نمره ۰ تا ۵ دریافت خواهد کرد. سرانجام میانگین نمره آن‌ها محاسبه شده و جایگاه نهایی‌شان در لیست ما تعیین خواهد شد.

۱. جستجوی آسان و سریع

مشتری می‌خواهد سریع و آسان به خانه خود برسد. این اولین انتظاری است که باید یک سایت اجاره آنلاین خانه به نحو احسن برآورده کند. جستجوی خانه در وهله اول باید به دور از پیچیدگی و فاکتورهای اضافه باشد. از نظر ما چهار فیلتر اصلی برای جستجو، امکان تعیین متراژ، مبلغ رهن و اجاره، سن بنا و منطقه است که مشتری باید بتواند به‌سرعت و سهولت آن‌ها را تعیین کند. سپس می‌توان سایر گزینه‌های جستجو را در جای مناسب به کاربر پیشنهاد داد.

۲. تعداد آگهی‌ها، شهرها و مناطق تحت پوشش

درست است که با زیاد شدن تعداد گزینه‌ها، قدرت انتخاب کم می‌شود. اما نباید تعداد آگهی‌ها آن‌قدر هم کم باشد که مشتری گزینه‌هایی را از دست بدهد. تعداد مناسب آگهی اجاره خانه و تنوع آن معیاری مهم محسوب می‌شود.

همه میدانیم که ایران صرفاً تهران نیست. برخی سایت‌ها به دلیل حجم بالای تقاضای مسکن در تهران و با هدف افزایش تمرکز و کیفیت آگهی‌ها، فعالیتشان را فقط به پایتخت محدود می‌کنند. لذا درجه از ۵ نمره‌ی این قسمت، ۳ نمره را به نحوه عملکرد در پوشش مناطق استان تهران و ۲ نمره را به پوشش شهرهای پرجمعیت خارج از تهران اختصاص می‌دهد. بدین منظور ۱۰ شهر بزرگ ایران شامل مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه، ارومیه و رشت در بررسی ما لحاظ شده‌اند.

۳. اطلاعات کامل و به‌روز خانه

مشتری دوست ندارد به فروشنده یا مشاور املاک زنگ بزند و با جملاتی مثل “این قیمت برای یک ماه پیش است الآن عوض شده” یا “عکس‌های خانه این نیست اما شما تشریف بیاورید و خانه را ببینید” و… مواجه شود. تلاش سایت برای درج اطلاعات کامل خانه و به‌روز نگاه‌داشتن آگهی‌ها بسیار مهم است. ما نیز به سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت خوبی دارند، نمره خوبی اختصاص دادیم.

۴. تصاویر خانه

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از وب‌سایت‌های اجاره خانه، کاهش بازدیدهای حضوری است. اینکه صرفاً یک عکس از درب منزل یا تصاویر بسته‌ای از کنج و گوشه‌های خانه در آگهی منتشر شود از نگاه مشتری کافی نیست. میزان جدیت هر سایت در انتشار آگهی‌هایی با تصاویر واقعی و واضح جزء فاکتورهای ما برای نمره دهی است. ما نیز هنگام کار با هر سایت صرفاً آگهی‌های عکس‌دار را بررسی خواهیم کرد.

۵. خدمات و اطلاعات تکمیلی

برخی سایت‌ها اطلاعات تکمیلی مانند موقعیت خانه روی نقشه، نمای ۳۶۰ درجه یا تور مجازی داخل خانه، نمایش مراکز خدماتی اطراف، نقشه مهندسی و… را نیز ارائه می‌دهند که می‌تواند راهنمای خوبی برای مشتری باشد. در واقع از سایتی که فعالیت تخصصی در حوزه املاک دارد انتظار داریم که در فراهم کردن هرچه بهتر خدمات خود گام‌های مؤثری بردارد.

بهترین سایت‌های اجاره خانه

برای مقایسه وب‌سایت‌ها با یکدیگر، جستجو را روی اجاره آپارتمان ۵۰ تا ۸۰ متری و سن بنای حداکثر ۱۰ تا ۱۵ سال به مبلغ رهن ۷۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تنظیم کردیم. البته در مورد سایت‌هایی که دقیقاْ این بازه جستجو را نداشتند، نزدیک ترین اعداد برای بررسی انتخاب شده است. همچنین علاوه بر معیارهای بالا، موارد دیگری مانند کیفیت عملکرد، طراحی و تجربه کاربری سایت نیز در نمره‌دهی ما مؤثر بوده اند.

رتبه پنجم: سایت شیپور

شیپور فعالیت تخصصی در حوزه اجاره خانه ندارد. اما در دسته‌بندی املاک، بخش قابل‌توجهی از بازار ثبت آگهی مسکن را به خود اختصاص داده است. از صفحه اصلی سایت شیپور تنها با ۱ کلیک به بخش آگهی‌های اجاره خانه و آپارتمان می‌رسیم. این یعنی بدون اتلاف وقت، تمام گزینه‌های روی میز برایمان به نمایش درمی‌آید.

اجاره خانه در سایت شیپور

برای فیلترسازی نتایج جستجو، به‌طور پیش‌فرض چهار فاکتور اصلی یعنی متراژ، مبلغ رهن و اجاره، سن بنا و منطقه تعبیه شده است. تعداد بالای آگهی در شیپور به دلیل امکان درج آزاد و رایگان آگهی توسط تمامی مالکان شخصی و یا مشاوران املاک است. اما این حجم بالای آگهی چندان هم بی‌عیب نیست. به‌تناسب افزایش کمیت آگهی‌ها، کیفیت آن‌ها کاهش یافته است.

آگهی‌های زیادی در شیپور خواهید یافت که یا فروش رفته‌اند و یا اطلاعات آن‌ها بیشتر تبلیغاتی و برای جذب مشتری است. با این توضیح که گاهی مشاورین املاک اقدام به درج اطلاعات منزلی می‌کنند که در واقعیت وجود ندارد. بعد از تماس با آگهی‌دهنده، از طرف ایشان اظهار می‌شود که این منزل فروش رفته اما املاک مشابه بسیاری وجود دارد که باید تشریف بیاورید مشاهده کنید.

بزرگ‌ترین عیب شیپور را می‌توان در نحوه نمایش آگهی‌ها دانست. شما در یک صفحه کامل مانیتور حداکثر می‌توانید ۴ آگهی را مشاهده کنید. به‌عبارت دیگر اگر بخواهید زمان مشخصی را برای مشاهده نتایج جستجو صرف کنید، اسکرول ماوس شما باید بیشتر از سایت‌های رقیبش بچرخد و درگیر باشد. اما نکته مثبت شیپور در این مرحله نمایش سریع‌تر شماره تماس آگهی‌دهنده در صفحه جستجوی اولیه است.

تصاویر خانه در شیپور کاملاً به حس و حال آگهی‌دهنده و حوصله او مربوط است و شیپور تقریباً هیچ دخالتی در این مورد ندارد. مشاهده خانه‌هایی که فقط یک عکس از آن منتشر شده و یا تصاویر ناواضح و نمای بسته دارند چندان عجیب نیست. ارائه اطلاعات تکمیلی خانه مانند برخورداری از انباری، پارکینگ، آسانسور، بالکن و… نیز گزینه‌های اختیاری برای آگهی‌دهنده است و اگر او تمایلی به درج توضیحات کامل نداشته باشد، شیپور نیز وی را مجبور نخواهد کرد. هیچ‌کدام از آگهی‌های اجاره‌ای در شیپور موقعیت خانه را روی نقشه نشان نمی‌دهند، چراکه اصلاً چنین گزینه‌ای هنگام درج آگهی برای فروشنده وجود ندارد.

معیارنمره از ۵نمره درجه به سایت شیپور در اجاره خانه
جستجوی آسان۲۲.۲
تعداد و پوشش آگهی۴
اطلاعات کامل و به‌روز۳
تصاویر خانه۲
خدمات تکمیلی۰
اپلیکیشن موبایلدارد

رتبه چهارم: سایت آی‌هوم

در نگاه اول آی‌هوم کمی شلوغ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد. اما جستجوی ملک در آن آسان است و تقریباً به‌سرعت شمارا به نتایج مورد نظرتان می‌رساند. در جستجوی ما تعداد قابل‌توجهی از آگهی‌ها بدون قیمت یا بدون تصویر نمایش داده شدند. اما وقتی خانه‌ها و محله‌های گران‌تر تهران را انتخاب می‌کنید اوضاع کمی بهتر می‌شود و اطلاعات دقیق‌تری را مشاهده می‌کنید.

اجاره خانه در سایت آی هوم

آگهی‌های آی‌هوم عموماً محدود به تهران و حومه است و بااینکه برای پوشش اجاره خانه‌های شهرستان تلاش کرده اما همچنان در این بخش نیاز به پیشرفت دارد. نحوه درج اطلاعات در آی‌هوم تقریباً هیچ تفاوتی با سایتی مثل شیپور ندارد. یعنی کاملاً به‌دلخواه آگهی‌دهنده است که حداقل اطلاعات را وارد کند و یا تمامی جزئیات درباره خانه را مطرح نماید. از سایتی که مدعی جامع‌ترین وب‌سایت املاک کشور است انتظار می‌رود که در این زمینه جدیت و تمرکز بیشتری به خرج دهد.

همان‌طور که میدانید به دنبال خانه‌هایی با رهن حداکثر ۷۰ میلیون تومان و اجاره ۱.۵ میلیون تومان به متراژ ۵۰ تا ۸۰ متری هستیم. پیشنهاد‌های آی‌هوم در این زمینه گاهی بی‌ربط و عجیب است. برای مثال یک تهرانی می‌داند که با این مشخصات امکان اجاره خانه در محله‌هایی مانند فرشته یا فرمانیه وجود ندارد، اما در لیست آی‌هوم چنین گزینه‌هایی نیز پیشنهاد شده است که از کیفیت جستجو کم می‌کند.

در برخی آگهی‌ها مشاهده کردیم که در ورود مبلغ رهن یا اجاره، به‌اشتباه از صفرهای عدد فاکتور گرفته شده است و باعث شده این آگهی‌ها در هر جستجویی حضور داشته باشند. برای مثال رهن یک خانه که «۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان» است به‌صورت «۱۰۰ تومان» وارد شده و آی‌هوم نیز گویا تلاشی برای شفاف‌سازی موارد این‌چنینی نمی‌کند.

تقریباً تمام آگهی‌ها دارای نمایش موقعیت خانه روی نقشه هستند. علاوه بر آن مراکز درمانی، مدرسه، پارک، مراکز خرید و ایستگاه‌های اتوبوس اطراف خانه نیز روی نقشه نمایش داده می‌شود. برخی خانه‌ها نیز مجهز به نمای ۳۶۰ درجه یا تور مجازی هستند که می‌تواند قابلیت جذابی برای مشتریان باشد. همچنین آی‌هوم با راه‌اندازی وبلاگ و انتشار مقالات مرتبط با حوزه مسکن سعی کرده فعالیت تخصصی خود در این حوزه را گسترش دهد.

معیارنمره از ۵نمره درجه به سایت آی‌هوم در اجاره خانه
جستجوی آسان۳۲.۸
تعداد و پوشش آگهی۲
اطلاعات کامل و به روز۳
تصاویر خانه۲
خدمات تکمیلی۴
اپلیکیشن موبایلدارد

رتبه سوم: سایت دیوار

ماهیت فعالیت دیوار و شیپور مشابه است. این سایت نیز فعالیت تخصصی در حوزه املاک نداشته و بسیاری از توضیحاتی که در مورد شیپور دادیم برای دیوار هم صدق می‌کند. لذا صرفاً به بیان مزایا و معایب دیوار نسبت به شیپور پرداخته و از بیان مباحث و نقاط مشترک فاکتور می‌گیریم. جستجو در دیوار از شیپور قوی‌تر است و مشکل نمایش محدود آگهی‌ها در یک صفحه را ندارد. اگر در شیپور با دو بار اسکرول صفحه بتوانید حداکثر ۱۰ آگهی را مشاهده کنید، این عدد در دیوار به حدود ۳۸ آگهی می‌رسد.

اجاره خانه در دیوار

تعداد آگهی و پوشش شهرهای ایران در دیوار با اختلاف محسوسی از رقبایش بیشتر است. البته دلیل آن نیز مشخص است، چراکه دیوار ضمن برخورداری از شهرت بیشتر، یک بستر کاملاً آزاد و رایگان برای درج آگهی است و انواع فروشندگان شخصی و مشاور املاک با کمترین محدودیت اقدام به درج آگهی در سایت می‌کنند. نمره کامل در این قسمت از آن دیوار است.

اما یک گزینه جستجوی تقریباً گمراه‌کننده نیز وجود دارد که آگهی‌ها را بر اساس «ارائه» یا «درخواستی» دسته‌بندی می‌کند. احتمالاً هدف دیوار این بود که کسانی که به دنبال خانه می‌گردند نوع آگهی‌شان را «درخواستی» و کسانی که خانه را اجاره می‌دهند آن را برای «ارائه» درج کنند. ولی گویا کاربران چندان به این مورد توجه نکرده و شاهد درهم‌ریختگی آگهی‌ها در این مورد هستیم. به‌این‌ترتیب که تعداد زیادی از آگهی‌هایی که محتوای ارائه دارند را در قسمت درخواستی و بالعکس مشاهده کردیم. لذا پیشنهاد می‌کنیم هنگام کار با سایت به این گزینه کاری نداشته باشید و بگذارید روی همان «ارائه» باقی بماند.

تصاویر خانه‌های اجاره‌ای در دیوار نیز مانند دو سایت بالا به آگهی‌دهنده بستگی داشته و دیوار قانون یا اجباری در این زمینه ندارد. ارائه خدمات دیوار برای جستجو و اجاره خانه به همین مقدار محدود شده و این سایت در تاریخ نگارش این مقاله دلیلی برای افزودن گزینه‌های تکمیلی در این مورد ندیده است.

معیارنمره از ۵نمره درجه به سایت دیوار در اجاره خانه
جستجوی آسان۴۳
تعداد و پوشش آگهی۵
اطلاعات کامل و به روز۳
تصاویر خانه۲
خدمات تکمیلی۱
اپلیکیشن موبایلدارد

رتبه دوم: سایت کیلید

جستجو و یافتن خانه در کیلید کار دشواری نیست و نتایج را هم در قالب لیست و هم روی نقشه به شما نمایش می‌دهد. البته امکان تعیین سن ساختمان وجود نداشته و حتماً باید وارد صفحه آگهی شوید تا سن بنا را مشاهده نمایید. سایر فیلترهای جستجوی کیلید نیز شما را به خانه‌های دارای پارکینگ، آسانسور، بالکن و… می‌رساند.

اجاره خانه در کیلید

کیلید تمرکز خود را روی شهر تهران گذاشته و تعداد آگهی‌های اجاره خانه که مطابق با خواسته ما باشد در شهرهای بزرگ تقریباً صفر است. شفافیت اطلاعات درج‌شده برای هر آگهی نسبتاً قابل‌قبول بوده و مشاورین املاک سعی کردند اکثر موارد مهم را درج کنند. تقریباً تمام آگهی‌ها دارای تصاویر مرتبط و مناسب هستند و تا حد زیادی شما را با فضای خانه آشنا می‌کنند. اما هنوز هم آگهی‌های تک‌عکسی مشاهده می‌شود که برای سایتی با فعالیت تخصصی در حوزه مسکن نقطه ضعف به‌حساب می‌آید.

هنگام جستجوی خانه و کم‌وزیاد کردن مقادیر فیلترهای جستجو، گاهی شاهد از کار افتادن مقطعی عملکرد سایت در نمایش نتایج بودیم. از آنجا که این مورد یک ایراد جزئی فنی محسوب می‌شود، انتظار داریم مدیران کیلید برای بهبود تجربه کار با سایت موارد این‌چنینی را برطرف کنند. در کیلید نیز هرچه آگهی‌دهنده حوصله بیشتری هنگام ثبت اطلاعات خانه داشته باشد، شما نیز اطلاعات بیشتری را مشاهده می‌کنید. درواقع خود کیلید تأکیدی روی این نکته که حتماً باید تمامی اطلاعات و جزئیات خانه ثبت شود ندارد.

خدمات تکمیلی چون اطلاعات آماری بازار مسکن، معرفی آژانس‌های املاک، نمایش موقعیت تمام خانه‌ها روی نقشه و… نیز تلاش کیلید برای پررنگ کردن فعالیت تخصصی خود در این حوزه است.

معیارنمره از ۵نمره درجه به سایت کیلید در اجاره خانه
جستجوی آسان۳۳.۲
تعداد و پوشش آگهی۳
اطلاعات کامل و به روز۴
تصاویر خانه۳
خدمات تکمیلی۳
اپلیکیشن موبایلدارد

رتبه اول: سایت آدرس

برخلاف سایت‌های دیگر که علاوه بر اجاره، در زمینه فروش و خرید خانه هم فعالیت می‌کنند، آدرس به‌صورت تخصصی صرفاً حوزه اجاره خانه در تهران فعالیت دارد. از آنجا که تمامی آگهی‌ها توسط متخصصین خود سایت منتشر می‌شود لذا بالاترین میزان کیفیت اطلاعات و تصاویر را می‌توان به سایت آدرس اختصاص داد. جستجو در آدرس بی‌نقص و روان است و علاوه بر فیلترهای جستجوی ضروری، می‌توانید خانه‌های دارای پارکینگ، انباری، مناسب مجرد، تخلیه و… را هم مشاهده کنید.

اجاره خانه در سایت آدرس

تعداد و پوشش آگهی اجاره خانه در آدرس مناسب است و گزینه‌های مرتبطی را پیشنهاد می‌کند. همچنین اطلاعات خانه‌ها به‌صورت کامل و با تمام جزئیات مطرح شده و از نظر درج تصاویر نیز کاملاً بی‌نقص است. متخصصین آدرس سعی کردند در عکاسی‌های خود تمام زوایا را پوشش داده و مشتری را کاملاً با فضای خانه آشنا کنند.

نمایش اطلاعاتی چون موقعیت خانه روی نقشه، نمایش نقشه مهندسی، تعداد مراکز خرید، پارک، مدرسه، کافی شاپ و… خدمات تکمیلی آدرس هستند. این موارد می‌توانند مشتری را به سمت انتخابی آگاهانه و شفاف هدایت کنند. همچنین وبلاگ آدرس به‌طور تخصصی محتوای جذاب و متنوعی را در حوزه مسائل مربوط به خانه منتشر می‌کند.

معیارنمره از ۵نمره درجه به سایت کیلید در اجاره خانه
جستجوی آسان۵۴.۴
تعداد و پوشش آگهی۳
اطلاعات کامل و به روز۵
تصاویر خانه۵
خدمات تکمیلی۴
اپلیکیشن موبایلدارد

درنهایت این شمایید که بهترین را انتخاب می‌کنید و قطعاً جای تجربیات شما در استفاده از سایت‌های اجاره خانه در این متن خالی است. خوشحال می‌شویم که اطلاعات ما و سایر خوانندگان این مقاله را با ثبت نظرات راهبردی و منصفانه خود تکمیل نمایید.

منبع: درجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =