آموزش کاشت و قلمه زدن شاه توت

رعایت نکاتی برای قلمه زدن شاه توت لازم است: در اواخر زمستان شاخه یکساله نازک و نوک تیز به قطر تقریبی ۱ تا ۳ سانتی متر را از شاخه ها جدا میکنیم. و حدود یک ماه آن را در داخل آب قرار می دهیم تا ریشه بدهد. وقتی ریشه ها به ۱۰ سانت رسید نهال را داخل آب قرار داده و سپس ریشه ها را با خاک پوشانده و خاک را آب می دهیم. ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد بهترین دما برای رشد شاه توت است.

در این مقاله می خواهیم از نحوه کاشت و قلمه زنی شاه توت این میوه خوش مزه و پرطرفدار مطالبی مفید ارائه دهیم. شاید خیلی از خوانندگان علاقه مند به کاشتن شاه توت و قلمه زنی آن باشند؛ لذا توصیه می کنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا نحوه قلمه زنی و کاشت آن را یاد بگیرید.

طریقه قلمه زدن شاه توت

بهترین زمان جهت قلمه زنی شاه توت اواخر زمستان است. ابتدا یک شاخه یکساله نازک و بلند و نوک تیز به قطر تقریبی ۱ تا ۳ سانتی متر  را انتخاب کرده و برش را انجام می دهیم. شاخه انتخاب شده حتما باید بیشتر از ۲ جوانه داشته باشد.

قلمه رنی شاه توت
کاشت شاه توت

نحوه کاشت شاه توت

بعد از قلمه زدن شاه توت باید ابتدا شاخه برش داده را در داخل ظرف آب قرار داده تا ریشه بزند و آب را هر دو سه روز عوض می کنیم. با گذشت ۱ ماه در انتهای قلمه ریشه های نازکی نمایان می شود. زمانی که این ریشه های نازک به حدود ۱۰ سانتی متر رسید، وقت کاشت آن رسیده است. گاهی پیش می آید شاخه های قرار گرفته در آب میوه بدهند، در این صورت میوه ها را از آن جدا می کنیم تا نهال ضعیف نشود.

در مرحله بعدی کمی خاک را در داخل گلدان قرار می دهیم، بعد نهال را در داخل آن می گذاریم طوری که ضربه ای به ریشه خاک وارد نشود، سپس خاک را به آهستگی روی ریشه ها می ریزیم؛ سپس آن را آب می دهیم.

بعد از یک ماه، مواد تقویتی و کود به خاک اضافه می کنیم. دقت داشته باشیم اگر نهال و برگ های آن پژمرده به نظر رسیدند، بلافاصله آن را آب می دهیم. برای کاشت نهال بهتر است داربستی درست کنیم و نهال را به چوب آن وصل کرده تا صاف بایستد و خم نشود.

قلمه زنی و کاشت نهال شاه توت
قلمه زدن شاه توت

نکات لازم در کاشت و پرورش شاه توت

  • خاک: خاکهای شنی لومی بهترین گزینه برای رشد نهال و درخت شاه توت است.
  • دما: بهترین دما برای رشد شاه توت ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است.
  • آبیاری: در هفته ۱ الی ۲ بار آبیاری شوند.
  • نور: مقدار نور برای رشد شاه توت معمولی می باشد.
  • بهترین PH برای رشد شاه توت بین ۶ تا ۷ است.

منبع : آرگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هشت =