به این 5 دلیل مزدا 3 نیو خرید!

یک ژاپنی خوش چهره که عاشقان سینه چاک بسیاری دارد! نمونه مونتاژی این سدان زیبا و باکیفیت با عنوان مزدا 3 نیو که در سال 2010 تا 2013 به بازارهای جهانی عرضه شد، در سال گذشته  بعد از حدودا 7 سال تولید توسط گروه بهمن، تحت تاثیر تحریم ها دچار توقف تولید گردید.

در این نوع از مقالات قصد تخریب هیچ خودرویی را نداریم، اما واقعیت آن است که هر محصولی در بازار می‌تواند جدای از خصوصیات مثبت، معایبی پنهان از دید خریداران را شامل شود که اغلب از سمت خریداران خودرو بدلیل عدم آگاهی مورد غفلت واقع میشود.
از آنجاییکه همه چیز در یک خودرو فقط در کیفیت و برند آن خلاصه نشده و علی الخصوص مشتری نیز مبلغ پرداختی در ازای خودرو را به نسبت کاربردی بودن خودرو می‌سنجد، لذا مواردی را مطرح خواهیم نمود که به استناد آنها خرید یک خودرو می‌تواند برای قشر کثیری از جامعه به دلایلی مانند توانایی خرید محدود و یا حواشی استفاده از خودرو، پردردسر و پر ریسک نماید.

هولدر موبایل و نگهدارنده گوشی – بهترین مدل های 2022 | فروشگاه جانبی

منتخب روز

yektanet-logo-sign

1- ارتفاع از سطح زمین نسبتا کم:

مزدا 3 بدلیل مرکز ثقل پایین تر خود نسبت به رقبای داخلی، خودرویی مناسب برای تمامی مقاصد خصوصا مسیرهای ناهموار و  پر از پستی و بلندی داخل یا خارج شهر نیست. در شرایطی که بسیاری از پارکینگ ها، برجستگی ها و شیب های غیر استاندارد دارند مالکین مزدا 3 از برخورد کف  و یا قسمت های کناری خودرو به زمین گله مند هستند.

متاسفانه وقتی چند سرنشین نیز سوار خودرو باشند، در مسیرهایی که سرعت گیر های بلندتر از حد معمول دارند و یا بصورت غیراستاندارد ساخته شده اند وضعیت کمی بدتر شده و با کوچکترین اشتباه در مسیریابی باید منتظر برخورد کف خودرو با زمین باشید! البته در مدلهای مونتاژ شده از سال 94 به بعد بدلیل افزایش حدود 4 سانتیمتری ارتفاع، مشکل کمی تخفیف داده شده اما همچنان بدلیل ارتقاع نسبتا پایین مجبورید هنگام پارک کردن در کنار جدول و یا عبور از سطوح ناهموار به همراه سرنشین احتیاط کرده و نگران آسیب دیدگی کناره ها و کف این خودروی گران باشید.

2- سواری نسبتا خشک:

تولیدات سواری مزدا همواره به هندلینگ خوب معروف بوده و مزدا 3 نیز با داشتن پلتفرمی مستحکم خصوصا اکسل مولتی لینک و چنداتصالی در محور عقب در هندلینگ و توانایی های حرکتی می‌درخشد، اما همین مورد خود بدلیل نوع سیستم تعلیق نسبتا اسپرت، تاثیر منفی بر راحتی سواری و همچنین آرامش کابین در مسیرهای طولانی گذاشته و تا حدی نارضایتی سرنشنیان را بدنبال خواهد داشت.

امری که با توجه به برچسب قیمتی نسبتا گران خودرو کمی برای خریدار سوال برانگیز میشود. البته این امر مختص مدل‌های مونتاژ داخل نیست و اساسا در بازار آمریکا نیز مزدا 3 مدل 2010 تا 2013 خودرویی با سواری Stiff و خشک شناخته میشود، بطوریکه ناهمواری‌های مسیر بیش از اندازه در کابین حس شده و با کمی صدا نیز همراه است.

3- فضای پای عقب و صندوق محدود:

مزدا3 برای خانواده های بیش از 3 نفر مناسب به نظر نمیرسد، خصوصا اگر افراد خانواده جثه درشت و قدی بلند داشته باشند! فضای محدود پا در قسمت عقب در شرایطی که صندلی‌های جلویی عقب‌تر کشیده شوند کاملا نمایان شده و فضای سر نیز برای سرنشینان بلندقد در قسمت عقب تا حدی محدودیت ایجاد خواهد کرد.

از طرفی دیگر بدلیل طراحی خاص قسمت عقب خودرو، صندوق عقب دچار کاهش حجم شده و با حجم 430 لیتری نسبت به رقبایی مانند کیا سراتو فضای بار کمتری برای استفاده فراهم میکند.

4- قیمت بالا و لوازم یدکی نسبتا گران:

مزدا 3 در کلاس جهانی یک سدان کامپکت اقتصادی با هزینه نگهداری معقول به حساب می‌آید، اما متاسفانه در بازار داخلی ما بدلایلی مانند تحریم، نبود تولیدات برند، کمبود لوازم یدکی و حتی قشر خریدار مزدا3 کارکرد اقتصادی خود را از دست داده و لوازم یدکی آن نیز به تبع آن دچار افزایش قیمت شده است.

متاسفانه ابتدا برای خرید نسخه صفر کیلومتر یا کم کار این خودرو باید جیب مبارک را شل نموده و مبلغ هنگفتی را برای خرید آن بپردازید! (بیش از 800 میلیون تومان در تاریخ نگارش این مطلب) سپس در سرویس های دوره‌ای نیز هزینه بالاتری برای قطعات اصل آن پرداخته و صد البته به طول عمر بالاتر قطعات و خرابی کمتر آنها دلخوش باشید.

وضعیت با نگاهی به قیمت قطعات اصلی و بدنه خودرو نیز بدتر از قبل میشود چرا که برچسب قیمت 17 میلیون تومانی برای هر یک از چراغ های جلوی این خودرو که از تکنولوژی خاصی نیز برای روشنایی داخل پیچ ها استفاده میکند باعث میشود که حواستان را برای استفاده روزمره ازین خودرو بیشتر جمع کرده و خدایی نکرده بلای تصادف شامل حالتان نشود چرا که تعمیرات این خودرو علاوه بر آنکه هزینه ای گزاف روی دست شما می گذارد، حساسیت بیشتری نسبت به خودروهای دیگر می‌طلبد.

از سویی دیگر خرید نمونه‌های کارکرده این خودرو خصوصا در مدلهای پایین تر و کارکردهای بالاتر حساسیت بالائی را می‌طلبد، چرا که در بسیاری از موارد ضمنا اینکه تشخیص کم شدن کیلومتر براحتی امکان‌پذیر نیست، در صورت وجود خرابی فنی نیز در بسیاری از موارد امکان تعمیر قطعات وجود ندارد و تعویض قطعه با هزینه و اجرت بالا تنها چاره کار است.

5. برخی ویژگی‌های فنی بروز نشده:

گیربکس 5 سرعته با ضرایب نسبتا سبک نسبت به گیربکس های نسل جدید، در کنار موتوری که کشش خود را در دورهای بالای 5 هزار نمایش میدهد، تا حدی نشان از پا به سن گذاشتن ویژگی‌های فنی خودرو دارد. اگر چه این موارد تا حدی سخت گیرانه به نظر میرسد اما نگاهی به برچسب قیمتی بیش از 800 میلیون تومانی نمونه های صفر کیلومتر این خودرو در بازار غیررسمی در انتهای مرداد ماه 99 که آن را همسطح بسیاری از کره ای های نسل جدید قرار داده، خیلی بی راه نیست که انتظار داشته باشیم این خودرو در نمونه های 2010 تا 2013 نسبت به نمونه مزدا 3 قدیم، دستخوش تغییراتی مانند گیربکس 6 سرعته نسل جدید و موتوری با تراکم بالاتر و گشتاور بهتر در دورهای پایین می‌شد. امری که دیرهنگام و در تولیدات 2014 به بعد رخ داد.

در پایان باید گفت که با اتقاقات رخ داده در بازار کشور و افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت خودروها به تبع آن، مزدا 3 اگر چه هنوز هم در میان بسیاری از علاقمندان خودرو جایگاه ویژه ای دارد، اما از نظر عمده مصرف کنندگان خودرو مطلوبیت خود را از دست داده و به نوعی به یک سدان جوان پسند برای قشر متمول جامعه تبدیل شده است. امری که در کنار هزینه های سرسام اور قطعات یدکی، بیمه بدنه و … خریداران خودرو را به سمت خودروهای ارزانتر چینی و یا تولیدات کره ای چند سال کارکرده سوق میدهد!

منبع: چرخان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 3 =