خوردن دلستر برای کودکان مفید است یا مضر؟

دلستر برای کودکان چندان مناسب نیست اگرچه که امروزه اکثریت کودکان طرفدار این نوشیدنی شده اند،در این مقاله اهمیت عدم مصرف ماءالشعیر توسط کودکان را به طور کامل بیان خواهیم کرد.

دلسترها در مقایسه با نوشابه ارزش غذایی بالایی دارند اما این مسئله بدین معنی نیست که مصرف دلسترها برای کودکان و بزرگسالان نوشیدنی خوبی محسوب می شود و در مصرف آن زیادی روی کرد. در ادامه به بیان مزیت و ضررهای مصرف دلسترها برای کودکان خواهیم پرداخت.

نحوه تهیه و مصرف دلستر برای کودکان

در واقع دلستر که به آن ماءالشعیر نیز گفته می شود از جو ساخته می شود. هنگامی که جو جوانه می زند آن را خشک و بعد عصاره گیری می کنند؛عصاره ای که از این گیاه به دست می آید و در اصطلاح بدان مالت می گویند را ماءالشعیر می نامند.

مصرف دلستر برای کودکان

دلستر ها به دلیل اینکه از جو استخراج می شوند دارای ویتامین B و اندکی از ویتامین های دیگر مثل A و E است همچنین این نوشیدنی حاوی مقداری آهن و روی نیز می باشد.

طی تحقیقاتی که بر روی کودکان انجام شده کودکانی که در طول روز ۴ مرتبه دلستر مصرف می کنند نسبت به سایر کودکان بیشتر درگیر مشاجره، نزاع،تخریب اموال دیگران و حمله فیزیکی می شوند.

زیرا نوشیدن دلستر برای کودک به دلیل داشتن قند باعث کند شدن ادراک مغز اوو تاثیر نامطلوب بر خلق و خوی می شود و اگر به همین روند ادامه دهند و میزان مصرف این نوشیدنی ها را افزایش دهند رفتارشان نیز بد و بدتر خواهد شد.

چگونگی مصرف متعارف دلستر

اگرچه تحقیقات برای تعیین میزان مضر بودن دلسترها چندین بار صورت گرفته اما برای اولین بار میزان اختلالی که می تواند در کودکان ایجاد کند را سنجیده اند. تمامی محققان به این باور رسیده اند که کم کردن میزان مصرف دلسترها برای کودکان می تواند در بهتر شدن خلق و خوی کودک تاثیر بسزایی داشته باشد.

ارجحیت دلستر بر نوشابه: به طور کلی می توان گفت که دلسترها به دلیل داشتن مواد مغذی از نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار بهتر است. زیرا که نوشابه تنها حاوی آب، شکر، اسانس و رنگ است و از تمامی املاح معدنی نیز تهی می باشد که با مصرف کردنش تنها انرژی به بدن فرد مصرف کننده می دهد.

ولی دلستر به دلیل املاح و مواد مغذی که از جو دریافت می کند تا حدی از نوشابه بهتر است اما بایستی توجه داشته باشید که مصرف بی رویه و نامتعارف آن نیز مشکل ساز خواهد بود.

استفاده بیش از حد از نوشیدنی های گاز دار

لازم به ذکر است که بگوییم با وجود اینکه دلسترها برای کودکان در مقایسه با نوشابه ها بهتر است اما بدین معنی نیست که در مصرف آن زیاده روی کنید زیرا در ماءالشعیر نیز گاز کربنیک و شکر وجود دارد که اثراتی مثل چاق کنندگی و پوکی استخوان را به دنبال خواهد داشت و اثراتش از نوشابه کم نیست.

مضررات مصرف دلستر برای کودکان:

  • مصرف بیش از اندازه دلستر منجر به تاخیر در رویش دندان های کودک خواهد شد.
  • دلستر به دلیل داشتن مواد قندی اگر همراه با غذا مصرف شود منجر به چاقی کودک خواهد شد و اگر میزان رشد کودک بیش از حد شود باعث بروز بیماری هایی مثل دیابت می شود.
  • مصرف زیاد دلستر برای کودکان، علاوه بر ایجاد اختلال در جذب کلسیم روند پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی می شود.
علاقه کودکان به مصرف ماء الشعیر
  • انواع دلستر ها به دلیل داشتن مقداری فسفر قادر به بر هم زدن تعادل کلسیم و فسفر بدن را دارد و منجر به اختلالات استخوانی در کودکان می شود.
  • میزان فسفری که در نوشابه وجود دارد موجب اختلال در رشد و بروز بیماری راشیتیسم در کودک می شود. بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان ها که بیشتر در کودکان مشاهده می شود زمانی اتفاق می افتد که کودکی که کمبود ویتامین D دارد اقدام به مصرف دلستر کند.
  • افزایش دلستر برای کودک به دلیل اینکه اسید فسفریک به نوشابه ها اضافه می کنند باعث افزایش چربی های نامطلوب در خون می شود و بی اشتهایی کودک را افزایش می دهد.
  • مصرف دلسترها برای کودکان به دلیل داشتن مواد قندی ممنوع است زیرا با مصرف آن ها کودک قادر به دریافت مقدار کمی شیر مادر و یا غذا می شود.
  • مصرف دلسترها برای کودکان منجر به نفخ شکم در آن ها خواهد شد مشاهده می کنیم که اکثر کودکان از درد نفخ شکم رنج می برند.
دلستر برای کودکان و ضررات آن
  • میزان اسید فسفریک موجود در دلسترها موجب برداشته شدن یون کلسیم از استخوان ها خواهد شد به پوک شدن آن ها می انجامد.
  • مصرف بیش از حد دلستر برای کودکان علاوه بر اضافه وزن و پوکی استخوان منجر به فشارخون و تاخیر در هضم غذا نیز می شود.
  • همچنین مصرف دلستر برای کودکان ممکن است آن ها را با سوء تغذیه مواجه سازد زیرا با خوردن این نوشیدنی ها میزان اشتهای کودک را خیلی کم می کند و مانع رسیدن مواد غذایی به بدن خواهد شد و در نتیجه موجب سوء تغذیه می شود.

منبع : آرگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =