بهترین مشاوره خانواده را ازکجا دریافت کنیم

در این مقاله مطالبی پیرامون مشاوره خانواده آورده شده تا بتوانید بهترین انتخاب را پیش رو داشته باشید.

مشاوره خانواده

در میان درمان های روانشناسی موجود و با تکیه بر شواهد پژوهشی موجود می توان مشاوره خانواده و مشاور خانواده را راه حلی مفید برای حل مشکلات والدین و خانواده ها و رسیدن به سلامت و موفقیت دانست؛ در مشاوره خانواده افراد شییوه های تعاملی رضایت بخش تری را یاد می گیرند و بوسیله این شیوه ها به یک نظام خانواده استوار و محکم دست پیدا می کنند.

در زندگی روزمره هر خانواده ای ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و آرامش و تعادل خانواده دچار کاستی شود، در این شرایط  یک مشاوره خانواده خوب با تکیه بر علم روانشناسی و تخصص و تجربه و با هدف بازگرداندن تعادل دوباره به کمک خانواده ها خواهد رفت.

دکتر مشاوره خانواده برای احیاء خانواده و بازگرداندن تعادل و سلامت به خانواده بجای ریشه یابی عمیق مشکلات به دنبال راهکارهایی است که اعضاء خانواده براساس آنها بهتر یکدیگر بفهمند و همچنین پیام های ارتباطی رایکدیگر به نحو واقع بینانه ای تفسیر کنند.

مشاوره خانواده را بهتر بشناسیم

برای مشاور خانواده این موضوع مهم است که کارکرد کل خانواده در سطح بهینه ای باشد و همه اعضاء خانواده در فضایی مبتنی بر همکاری و همدلی موفقیت و شادی را تجربه کنند. مشاور خانواده بر این موضوع تاکید دارد که نحوه مواجهه با مشکلات اولین قدم در حل کردن آنها و کاهش ناراحتی ها است. مشاوره خانواده ناراحتی ها و رنج روانشناختی اعضاء خانواده را ارزیابی و بعد از ریشه یابی کاهش می دهد؛ مشاوره خانواده به اعضاء خانواده کمک می کند تا مشکلات شخصی خود را بپذیرند و نقش خود را در حل کردن مشکلات سایر اعضاء به خوبی ایفا کنند.

در مشاوره خانواده هر فرد جزئی تاثیرگذار بر مشکلات سایرین در نظر گرفته می شود و درنتیجه برای حل مشکلات یک عضو از خانواده دیگر اعضاء نیز خود را مسئول خواهند یافت.

در اصل مشکلات یک فرد بدون در نظر گرفتن مشکلات سایر اعضاء و نحوه نعامل آنها با یکدیگر فهمیده و حل نخواهد شد. الگوهای تعاملی که اعضاء خانواده از آنها در بافت خانواده استفاده می کنند بر شکل گیری مشکل و تلاش های بعدی اعضاء خانواده برای حل کردن آن مشکل تاثیر مستقیمی دارد.

مشاوره خانواده مفید است

مشاوره خانواده چگونه به مشکلات رسیدگی می کند؟

زمان در مشاوره خانواده یک عامل با اهمیت است و در مشاوره خانواده تلاش می شود تا در جلسات ن چندان زیاد مشکلات و الگوهای ارتباطی ناسازگار حل و فصل شوند. در مشاوره خانواده کمتر به ریشه یابی مشکلات و ایجاد بینش پرداخته می شود و بر این اساس تفاوت قابل توجهی با درمان های تحلیلی دارد. مشاور خانواده جلسات را متمرکز بر مشکلات فعلی هدایت می کند و در وهله اول ایجاد فهم نسبت به مشکل و نحوه شکل گیری آن در بافت خانواده را در برنامه کار قرار می دهد.

عبور از موانعی که مانع پذیرش و قبول مشکلات می شود یکی از اولویت های اصلی جلسات مشاوره خانواده، تسهیل این روند با ایجاد فضایی آرام، مبتنی بر اعتماد و بدون تنش صورت می پذیرد. وقتی افراد با پذیرش و عزت نفس بالا مشکلات را از زاویه دید جدید مشاهده کنند احتمال حل شدن مشکلات و دست یابی به رضایت مندی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

زمانی می توان مشاوره خانواده را موفق دانست که کلیه اعضاء خانواده به آرامش و امنیت عاطفی دست پیدا کرده باشند و اگر در جلسات مشاوره خانواده یادگیری به خوبی صورت گرفته باشد می توان امیدوار بود که مشکلات دوباره بروز نخواهند کرد.

خانواده در علم روانشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و روانشناسان و مشاوران برای حفظ و انسجام خانواده ها دائم در حال انجام پژوهش هستند و در سراسر دنیا نتایج مطالعات خود را به اشتراک می گذارند و نظریه های خانواده درمانی را روز به روز ارتقاء می دهند.

مشاوره خانواده چه نتایجی به همراه دارد؟

اگر مشاوره خانواده توسط روانشناس و مشاور کارآزموده و با تجربه انجام شود با توجه به نتایج مطالعات و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه، می تواند تا حد بسیار زیادی رضایت بخش باشد. در جلسات مشاوره خانواده والدین به همراه فرزندان و یا زن و شوهر در کنار مشاور به مرور و حل و فصل تعارض های و نگرانی های خود می پردازند و می دانند برای دست یابی به این نتیجه همکاری آنها ضروری خواهد بود. برخی از نتایج مثبتی که می توان آنها را انتظار داشت شامل:

  • ایجاد انگیزه برای حل مشکلات و به حداقل رساندن نا امیدی
  • پذیرش نقش خود در شکل گیری مشکل
  • قبول مسئولیت برای کاهش تعارض ها و اختلاف ها
  • یادگیری الگوهای رفتاری سازگارانه و روابط مبتنی بر همدلی
  • ایجاد یک سیستم حمایتی قوی که خوشحالی و موفقیت یک عضو برای سایرین نیز مهم باشد
  • اهمیت دادن به احساسات و اصلاح ارتباط های عاطفی
  • یادگیری مهارت های تعادل بخش بین استقلال و جمع گرا بودن
  • مدیریت روابط با خانواده های پدری و سایر دوستان و اقوام

چه افرادی بیشتر به مشاوره خانواه نیاز دارند

این مهم است که مشاوره خانواده را صرفا برای زمانی نگذاریم که مشکلات حاد و مزمن شده باشند هرچند در این شرایط نیز مشاور خانواده تلاش خود را برای حل مشکلات خواهد کرد اما چه بهتر که قبل از شدت یافتن مشکلات خانوادگی مثل اختلاف نظرها، اختلاف سلیقه ها، نارضایتی از بی توجهی، نادیده گرفته شدن ها، عدم تعادل بین زندگی احساسی و اجتماعی به مشاوره خانواده مراجعه کنید.

وقتی این مشکلات ابتدایی مزمن شوند انتظار شکل گیری روابط خارج از ازدواج، مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری یا اعتیاد به شبکه های اجتماعی نیز دور از انتظار نخواهد بود. زن و شوهرها نباید خود را در بن بست فرضی بیابند و قبل از شکل گیری مشکلات روانشناسی جدی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس یا سایر موارد برای دریافت کمک اقدام کنند. خوشبختانه با پیشرفت علم روانشناسی اکثر مشکلات دارای راه حل هستند و شما این حق را دارید که زندگی بدون مشکلی داشته باشید.

در خصوص آشنایی بیشتر با نظریه های مشاوره خانواده و یا دریافت مشاوره خانواده توسط دکتر رامین علوی می توانید به وب سایت  drraminalavi.com  مراجعه بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 9 =