خرید تیرآهن در مشهد

به نقل از فردا نیوز:

امروزه در پروژه های صنعتی و ساختمان سازی، از تیرآهن که به عنوان یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مقاطع فولادی می باشد، استفاده فراوانی می شود. از جمله اصلی ترین وظایف تیرآهن که می توان به آن اشاره کرد این است که بایستی تنش های ایجاد شده از نیروهای وارد شده بر آن را تحمل نماید.

این مقاطع فولادی دارای گوناگونی می باشد و در ایران کارخانه های بیشماری وجود دارد که این محصولات را به تولید می رسانند.

لازم به ذکر است که  بهترین سایت فروش آهن در مشهد ، وب سایت فردادفولاد می باشد، که خرید تیرآهن از این وب سایت را به شما همراهان گرامی پیشنهاد می کنیم.

تیرآهن چیست؟

وبسایت—— در ارتباط با تیرآهن مقالات جامعی را منتشر کرده است، که با ورود به وب سایت ذکر شده می توانید اطلاعات خود را در زمینه مقاطع فولادی بالا ببرید. تیرآهن به عنوان یک پروفیل شناخته شده به دو شکل مقطع I و H می باشد که در صنعت و ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تیرآهن I شامل IPE، INP و از انواع تیرآهن Hشکل می توان به تیرآهن HEA، HEB، HEM اشاره کرد. این نامگذاری طبق استانداردهای اروپا شکل گرفته است و در کشورهای مختلف این اسامی گوناگون می باشد.

تیرآهن در بین مقاطع فولادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به گونه ای که بدون استفاده از مقطع فولادی، ساختما های اسکلت فلزی، وجود خارجی نخواهند داشت. همانطور که گفته شد وظیفه اصلی این مقاطع فولادی، تحمل بارهای وارد بر ساختمان می باشد.

تیرآهن تشکیل شده از دو بخش جان و بال تیرآهن می باشد. جان تیرآهن، به عنوان بخش اصلی و میانی تیرآهن، طوری که بال تیرآهن، به قسمت های لبه و کناره این محصول گفته می شود. دو دسته بندی اصلی از کاربردهای این مقطع فولادی می توان تیرآهن صنعتی و همینطور تیرآهن ساختمان را نام برد.

انواع سایزهای تیرآهن:

  • تیرآهن سایز ۱۲
  • تیرآهن سایز ۱۴
  • تیرآهن سایز ۱۶
  • تیرآهن سایز ۱۸
  • تیرآهن سایز ۲۰
  • تیرآهن سایز ۲۲
  • تیرآهن سایز ۲۴
  • تیرآهن سایز ۲۷
  • تیرآهن سایز ۳۰

با مراجعه کردن به سایت فرداد فولاد و با راهنمایی  کارشناسان مربوطه می توانید سایز متناسب با پروژه خود را تهیه نمایید.

تاریخچه تیرآهن:

تیرآهن را می توان به عنوان قطعه مورد نیاز و مهم هر پروژه ساختمانی معرفی کرد که از ترکیب شدن تیرفلزی با عناصر چوبی به دست می آید. تقریبا ۲۰۰ سال پیش، تیرآهن و فولاد به عنوان یک فلز ناشناخته بودند.

در سال ۱۷۳۰ تا ۱۸۳۰ در زمینه آهن آلات، اختراعات و تغییر و تحولات فراوانی شکل گرفت. پس از آن، شکل های گوناگونی از آن نظیر آهن، فولاد، چدن ایجاد شدند که از کاربردهای گوناگونی برخوردار بودند.

از همان زمان که این قطعه فولادی اختراع شد، کاربرد آن در درب منازل مسکونی، نرده و مواردی از این دست بود. در سال ۱۸۳۸، تیرآهنبه عنوان یک مقطع فولادی اصلی معرفی شد و کم کم به جای استفاده از چوب، این مقطع را جایگزین کردند.

از دیگر کاربردهای این قطعه می توان به استفاده در ساخت کورت، ریخته گری و… اشاره کرد. در سال ۱۹۰۰ تیرآهن های فولادی رشد و پیشرفت چشمگیری کردند و در همان زمان درخواست برای این محصول افزایش یافت.

شکل انواع تیرآهن از لحاظ ظاهری از تفاوت هایی برخوردار هستند و به طور معمول تیرآهن های لانه زنبوری، تشکیل شده از چند حفره در بدنه اصلی می باشند.

معرفی انواع تیرآهن ساختمانی:

تیرآهن، انواع گوناگونی دارد و با در نظر گرفتن خواص مکانیکی و شکل ظاهری آن، هر نوع این محصول از کاربردهای متفاوت در صنایع مختلف برخوردار است.

در ادامه، به توضیح مشخصات هر کدام از انواع تیرآهن به صورت جداگانه می پردازیم.

تیرآهن IPE

این نوع تیرآهن به تیرآهن معمولی معروف می باشد و اط لحاظ شکل ظاهری شبیه به حرف انگلیسی I است. این تیرآهن، ضخامت ثابتی دارد و بال‌های ابتدایی و انتهایی آن یکسان‌ هستند.  تیرآهن IPE بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود و مخفف IPET در اصل، کلمه‌ی profile Eroeenne I می باشد.

در ایران، سازه‌های طراحی‌شده در ساختمان‌سازی، به طور معمول مطابق با این استاندارد هستند و به همین علت  هم این نوع تیرآهن، هم محبوبیت بالاتری بین مشتریان دارد و هم مصرف بالاتری در مقایسه با سایر تیرآهن‌های شناخته‌شده دارد.

تیرآهن‌ INP

این نوع تیرآهن نیز همانند IPE، از لحاظ شکل ظاهری شبیه به I است و بر اساس استانداردهای روسیه و چین تولید می‌شود. تفاوت رایج این تیرآهن با نوع IPE این است که در تیرآهن INP، با فاصله‌گرفتن از جان تیرآهن، ضخامت بال کمتر می شود.

تیرآهن INP از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به تیرآهن IPE دارد و به همین علت، شناخت این دو نوع در نگاه اول احتمال دارد کار ساده و راحتی یه نظر نیاید. بنابراین، توصیه می شود حتما در تشخیص تیرآهن دقت کافی داشته باشید.

تیرآهن هاش (بال‌پهن)

برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که تیرآهن هاش چیست؟ تیرآهن بال‌پهن که به عنوان تیرآهن هاش شناخته می‌شود، یکی از انواع تیرآهن مورد استفاده در ساختمان‌سازی است.

کاربرد این تیرآهن، در مجتمعات بزرگ تجاری، سوله‌ها و غیره می باشد. این تیرآهن بر حسب ضخامت به دو دسته تقسیم شده و بر اساس استانداردهای مختلف نامگذاری می‌شود.

طول بال تیرآهن هاش د رمقایسه با تیرآهن IPE بیشتر است. دسته‌بندی و نامگذاری این نوع تیرآهن به دو نوع سبُک HE-A و نوع سنگین HE-B است. تیرآهن بال‌پهن سنگین، در مقایسه با  تیرآهن بال‌پهن سبک از ضخامت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گیری کرد که وزن تیرآهن بال‌پهن سبک و سنگین در سایزهای مختلف، با هم فرق دارد.

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه‌زنبوری یا تیرآهن شبکه، از لحاظ استاندارد و شکل ظاهری به صورت متنوع به تولید می رسند و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این نوع تیرآهن در سال 1910 میلادی توسط فردی به نام هورتن اختراع شد و نامگذاری آن هم به علت  شکل ظاهری این محصول است.

در واقع، هنگامی که شما از روبه‌رو به این محصول نگاه می‌کنید، در پهنای جان آن، خانه‌های توخالی به شکل پنج‌ضلعی است که یادآور شکل لانه‌ی زنبور است. هدف اصلی تیرآهن لانه‌زنبوری این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده‌ی اولیه تحمل نماید.

مزایا و معایب به کارگیری از تیرآهن

تیرآهن، یکی از مهمترین مقاطع فولادی به حساب می آید و به کارگیری از آن در سازه‌های فولادی، مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مناسب برای اتصال قطعات مختلف به یکدیگر در سازه‌های فولادی
  • سرعت بالای اجرا و نصب آن
  • ‎تیرآهن ها در ارتفاع‌های زیاد، کاربردهای فراوانی دارند.
  • قطعاتی هستند که به صورت پیش‌ساخته در کارخانه موجود می باشند.

در نظر داشته باشید که این مقطع فولادی در کنار تمام مزایایی که دارد، از معایبی هم برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می پردازیم:

ضعف در دمای زیاد: مقاومت ساختمان با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند، یعنی اگر دمای اسکلت فلزی به 600 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، تعادل ساختمان به خطر می‌افتد.

از بین‌ رفتن و خوردگی فلزات در مقابل عوامل خارجی: قطعات فلزی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می گیرد، در اثر برخورد با عوامل خارجی دچار خوردگی می‌شوند و همین موضوع سبب کاهش ابعاد قطعات فلزی خواهد شد. بنابراین، در نهایت با افزایش هزینه‌های حفاظت و نگهداری ساختمان روبه‌رو خواهید شد.

اتصال نامناسب قطعات به یکدیگر: در ساختمان‌های فلزی، اتصالات قطعات به یکدیگر با جوش، پرچ و پیچ صورت می‌گیرد، اما در بعضی مواقع احتمال دارد به علت  عدم مهارت جوشکاران، این کار به درستی پیش نرود و پس از گذشت زمان، مشکلاتی برای پروژه‌های ساختمانی ایجاد شود.

کاربرد انواع تیرآهن

در پروژه‌ی ساختمانی به منظور افزایش استحکام و مقاومت، لازم است که تیرآهن مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد عمده‌ی تیرآهن در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی است که به عنوان ستون قرار می‌گیرد. از تیرآهن در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

در کفی ستونی و صفحات فولادی با ضخامت‌های مختلف می‌توان از تیرآهن استفاده کرد. این کفی‌ها به علت قابلیت برش، جوش و پیچ‌کاری، برای اتصال نبشی به ستون‌ها مفید هستند. علاوه بر این، اگر ساختمان بیش از یک طبقه داشته باشد، از تیرآهن می‌توان به عنوان ستون یکپارچه استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم تیرآهن، به کارگیری از آن‌ به عنوان تیرهای اصلی یا شاه‌تیرها است. تیرآهن به عنوان شاه‌تیر می‌تواند به ستون‌ها متصل شود و تیرک‌های میانه‌ی هر طبقه را نگه دارد.

از تیرآهن در ساخت خرپا هم استفاده می‌شود و تیرهای تراس را در کنار هم قرار می‌دهند تا در ساخت سوله، سقف و انبارها بتوانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + پانزده =